Browser showoff: Aurora mot Chrome

Johan Berndtsson

Chrome_2 Chrome_screen_01

Nu händer det grejer! Google har släppt en betaversion av sin nyutvecklade webbläsare Chrome (ovan). Och redan i somras visade vännerna och kollegorna på Adaptive Path upp ett koncept för den framtida webbläsaren Aurora.

Aurora

Här finns mycket att fundera vidare på. Inte bara själva koncepten, utan också sättet att presentera dem på. Googles beskrivning av sitt koncept är i hög grad rotad i ett antal tekniska utgångpunkter. Adaptive Path utgår från ett antal tydliga scenarios (med människor i).

Jag säger inte att det ena är rätt och det andra fel; men det är lite intressant att reflektera över.

/ Jonas Söderström

Lämna en kommentar

2 kommentarer

  • Peter Krantz

    Den andra stora skillnaden är att Chrome finns idag och Google använder sig av ett kommunikationssätt som verkar anpassat till målgruppen. Syftet med den verkar dessutom vara att lösa några av de tekniska problem som uppstår när man blir mer beroende av att använda applikationer i webbgränssnittet. AP:s koncept är ju en framtidsidé som möjliggör full frihet i utformningen.

  • Max Ljungqvist

    Googles perspektiv är mer tekniskt helt klart. Kanske löser det ett och ett annat problem med dagens webbläsare, men som användare känner jag inget direkt sug av att uppgradera från gamla hederliga Firefox för den sakens skull. Webbläsarna idag fungerar redan bra, självklart med små undantag (allt kan ju bli bättre). Jag tror detta handlar mer om att Google vill slå in sig även på webbläsarmarknaden (det räcker ju med att de sätter sin logga på någonting så blir det känt). De vill vara störst, bäst och smartast, vilket de ibland är och ibland inte är. Lustigt att de dock släpper alla sina produkter under en töntig "beta-version". Har kört Gmail i flera år nu och den är fortfarande "beta". Larvigt. Den fungerar ju klockrent. Men: Aurora är någonting mycket coolare än Chrome. Någonting helt annat än Chrome också. Anledningen är att tänket är nytt. Webbläsaren ligger plötsligt som en fysisk pryl i vår jackficka. Den känner av vart vi är och ger oss kontextuella hintar i vardagen. Det gör inte Chrome. Chrome är fortfarande bara en blek uppgradering av ett uråldrigt koncept som får oss att tro att webbläsare faktiskt kan bli så mycket bättre när de sett likadana ut sedan IE7/Firefox 2. Googles argument att dagens webbläsare måste vara snabbare, mer säkra, flertrådade (?), m.m. är bara en larvig ursäkt att försöka slå sig in på en redan utforskad marknad med små möjligheter till sann innovation. Heja Apaptive Path & Mozilla! /Max