Bungie fattar grejen!

Johan Berndtsson

Senaste numret av Wired damp ner på kontoret igår och jag var som vanligt först fram för att slita av plasten. Omslaget är i en galet skön orange färg (inte rättvist återgiven i bilden nedan) och pryds av en bild på Master Chief, stjärnan i Halo-serien.

Gammal spelnörd som man är slår jag direkt upp artikeln om Halo 3 betitlad "The science of play". Artikeln handlar mycket om de extensiva användningstester som Bungie (spelutvecklaren för Halo 3) har utfört på spelet. I Bungies testlabb, som skall vara ett av världens främsta i sitt slag, har man låtit mer än 600 spelare testa Halo 3 i totalt sätt över 3.000 timmar. Man har analyserat allt ifrån spelarnas favoritvapen, rörelsemönster på olika nivåer, ner till exakt var spelarna oftast blir ihjälskjutna av någon elak rymdvarelse. Man har även testat konkurerande spel för att ta reda på deras styrkor och svagheter.

Att låta spelare betatesta spel och programvaror är inget nytt, men mycket av den data man får in då är ren buggrapportering och som många av oss säkert redan vet är endast 20% av förändringarna i en produkts förvaltningsfas buggar, medan 80% beror på otillräcklig kunskap om användarna och användningssituationen (Roger S. Pressman, 1982).

Bungie har förstått att för att konkurera med spel som Gears of War, Resinstance: Fall of Man och Half-Life 2 gäller det att göra allt för att leverera en spelupplevelse utöver det vanliga. Därför har man också lagt närmare 1 år på att användningstesta och perfektionera varje detalj av Halo 3.

Så ... gör som ett av världens främsta spelutvecklare - Användningstesta era system innan de tas i bruk, det minskar avsevärt risken för att ni släpper en produkt som användarna inte behöver eller tycker om.

Själv väntar jag med spänning på den 25 september då Halo 3 släpps!

/Jon Karlsson

Lämna en kommentar