CHI: Att göra en persona minnesvärd

Sonja Haglund

Ni har väl läst min kollega Jonas Söderströms blogginlägg om hur Electrolux med hjälp av personas omskapat företagskulturen?

Under tidagen på CHI2007 presenterade James Nieters från Cisco User Experience Design Group deras arbete med personas. Ciscos slagord för 2007 är ”Lead the Experience”, men så har det inte alltid varit. För att stimulera en användarupplevelse-centrerad kultur har de bland annat använt personas. Personas var tänkt att öka de anställdas förståelse för dem som använder Ciscos produkter.

Efter nio månader av etnografiska studier arbetade man under ytterligare nio månader fram sju stycken personas; No Lunch Nancy, Value-Oriented Vince, Multitasking Millie, Keep-His-Cool Kumar, Motivated Mitch, Eagle-Eye Edward and Supporting Sam.

20070501070_2

Den stora utmaningen med dessa personas var att få ingenjörerna att ta till sig dem. Efter att ha funderat kring om de skulle representeras av fotografier eller illustrationer bestämdes det att Ciscos personas skulle representeras av actionfigurer. Actionfigurer visade sig fånga mångas uppmärksamhet samtidigt som de var flexibla och relativt billiga (Enkelt användas i olika miljöer och det behövdes inte bokas tid med modell för nya fotograferingar). Enligt James Nieters visade det sig att actionfigurer var något som ingenjörer hade extra lätt att ta till sig. De framtagna actionfigurerna med tillhörande prylar och accessoarer blev genast en succé. De anställda hittade sina egna favoriter bland de sju personas och de användes flitigt i många olika sammanhang och projekt. James Nieters summerar stolt sitt lyckosamma arbete med att visa en bild från Ciscos SVP Kathy Hills kontor där väggarna är utsmyckade med dessa personas.

/ Mikael Lindh

Lämna en kommentar