CHI: Designa utifrån doften av information

Johan Berndtsson

Jared_headshot_color_70Jared Spool är en spelevink som lika gärna skulle kunna vara stå-uppkomiker. Men han har också ett och annat vettigt att säga om interaktionsdesign. Kombinationen har gjort honom till en av de stora i användbarhetsvärlden.

Att designa utifrån doften av information bygger på en teori om att användare inte har något emot att klicka sig långt ner i en struktur, så länge doften av rätt information blir starkare och starkare. Men så fort ett klick leder till att doften blir svagare, blir användaren frustrerad och mindre motiverad att fortsätta. Jared visar på siffror där olika typer av beteenden som inte direkt leder användaren till den information hon letar efter (så som att använda bakåt-knappen eller tvingas använda sökfunktionen), påverkar om hon kommer att hitta informationen över huvudtaget.

För att designa utifrån doften av information ger Jared ett par tips på vägen. Det absolut viktigaste är att känna till användarnas "trigger words", det vill säga de ord som användaren letar efter på en sajt och som de tror för de närmare målet.

Det leder in på nästa viktiga tips, som handlar om hur en bra länk ska vara utformad, för att användaren ska hitta den. Enligt Jareds statistik så är den optimala längden på en länk någonstans mellan 7 och 12 ord lång. Dock behöver inte själva länken vara 7-12 ord lång, utan han avser även texten runt omkring själva länken.

Hur tar man då reda på vilka trigger words just mina användare letar efter? En bra åtgärd är att analysera sökloggen på sin webbplats, de ord användare söker på när de befinner sig på en viss sida, är troligen trigger words som de saknar på den aktuella sidan.

Vidare beskriver Jared även fem olika typer av navigationssidor (och hur dessa förhåller sig till varandra) som kan hjälpa till i arbetet att designa utifrån lukten av information.

Vill du veta mer om att designa utifrån lukten av information, kan du köpa rapporten på UIE.com eller höra av dig till mig.

/Anders Björk

Lämna en kommentar

2 kommentarer

  • Igor J

    Mycket intessant detta tycker jag om att "designa utifrån doften av information". Att de har utfört användbarhetstester under mer än 8 år säger en del om den här teorin. Konstigt att ingen annan har kommit på det här tidigare, eller så kanske de har fast inte i samma utsträckning.

  • Eric Söderberg

    Detta är ju egentligen inga nyheter, snarare har Jared och company än en satt ord på en existerande företeelse och på så sätt fört fram den i medvetandet.