CHI: Webb 2.0

Johan Berndtsson

Headshot_veen_2”Om ditt företag inte har en blogg eller en wiki kommer det att gå i konkurs och du kommer aldrig mer få ha sex.” Så beskriver Jeff Veen från Google hysterin kring webb 2.0 när han talade på CHI förra veckan. Vidare säger han att det förstås krävs mer än bara runda hörn och taggar på all information för att lyckas. Han framhäver två nyckelfaktorer för att lyckas med webb 2.0; att våga släppa kontrollen och att bygga förtroende genom design.

Att våga släppa kontrollen handlar naturligtvis om att låta användare skapa delar av innehållet i form av till exempel bilder (flickr.com), text (wikipedia.com), bokmärken (del.ico.us) eller nyheter (digg.com). Jeff menar att det fortfarande finns plats för redaktionell text på webben, men säger att tiden då man visade upp innehåll, likt ett museum visar upp en utställning, är förbi. Det gäller istället att hitta en bra mix av redaktionellt innehåll och innehåll skapat av användarna.

Med att bygga förtroende genom design, menar Jeff att det krävs mer än bara god interaktionsdesign för att bygga förtroende. Att ha en tilltalande grafisk design är i stort sett lika viktigt för användarnas förtroende. Han hänvisar till Gitte Lindgaards ifrån Carleton University som har studerat hur användare uppfattar webbplatser. Enligt hennes studier kan en webbplats som har hög användbarhet med användbart innehåll, ändå uppfattas som dålig och oanvändbar, om användarens första intryck av webbplatsen är negativt.

Om man vill veta mer om Jeff Veens tankar kan man ladda ner hans presentation.

/Anders Björk

Lämna en kommentar