Chris Risdon på #FBTB14: Holistisk design

Sara Lerén

Nu har det gått mer än en vecka sedan From Business To Buttons och tankarna har hunnit snurra ett par varv och i vissa fall landa. Jag har tänkt en hel del på Chris Risdons tal Orchestrating Touchpoints som handlade om hur man ska tänka kring kontaktpunkterna mellan användaren och tjänsten eller produkten man tillhandahåller:

Chris förespråkar ett holistiskt synsätt som tar hänsyn till användarens hela resa, det räcker inte med att olika delar fungerar bra för sig själva om de inte fungerar bra ihop. Han ger ett tydligt exempel i sitt tal om hur det kan gå till när man ska handla vitvaror i USA. Ofta ligger fokus bara på de digitala delarna av en tjänst, men det lönar sig att även inkludera kontaktpunkter som är manuella och/eller innebär personlig kontakt. Även om du designat en grym digital tjänst kommer användarna att bli missnöjda om supporten av tjänsten inte fungerar bra.

Help buttonJag kom att tänka på när jag var på konferensen Webcoast och skulle hålla föredrag om att testa utanför boxen. Sjävklart strulade tekniken och när jag började titta mig runt omkring ser jag knappen som blir min räddning. Ett enkelt tryck och ett par sekunder senare dyker det upp en trevlig person som hjälper mig och får allt att funka så att jag kan hålla föredraget utan problem. Här har Lindholmen Conference Centre fått kontaktpunkten att fungera ypperligt, för användaren blir det superenkelt att be om hjälp och hjälpen kommer snabbt i form av en hjälpsam person.

Här fungerade en fysisk knapp mycket bättre än ett digitalt gränssnitt, så det kan löna sig att hämta inspiration från andra områden och återanvända väl beprövade sätt att interagera.

Se till att inte missa nästa års From Business to Buttons! Regga dig nu så får du besked när vi släpper biljetterna till #FBTB15!

Länkar för Chris Risdon:

Lämna en kommentar