Christina Li på #FBTB14: "Ethnographic research is more important than ever"

Jon Karlsson

Eftersom jag bott och jobbat 1,5 år i Dubai var jag väldigt spänd på att höra Christina Lis föredrag om "UX in China" på årets From Business to Buttons-konferens. Det var framförallt två delar av Christinas dragning som jag fastnade för: Hur man ska jobba med UX på den kinesiska marknaden och hur man ska (sam)arbeta med kineser.

Christina Li: UX in China

När det gäller att jobba med UX i Kina underströk Christina vikten av att göra etnografiska studier. Det är i sig inget nytt, men hon menar att många västerländska företag gör misstaget att generalisera kring hela den kinesiska befolkningen. Det blir väldigt fel då det bor 1,2 miljarder människor i landet - uppdelade i 32 provinser (som kan ses som egna länder), och med extremt stora sociokulturella skillnader mellan megastäder och landsorten. Jag känner väl igen detta misstag från min tid i Dubai. Västerländska företag som vill rikta sig mot "den arabiska marknaden" ser en potential i 370 miljoner människor (kunder), men negligerar ibland helt att denna marknad sträcker sig från Mauretanien och Marocko i Västafrika till Oman på den arabiska halvön och Somalia på Afrikas horn. Man behöver inte ens lämna Förenade Arabemiraten för att hitta kulturella skillnader mellan det mer västerländska Dubai och det mer traditionella Sharjah.

Just därför är vikten av ett ordentligt etnografiskt arbete stort. För Kina menar Christina att det är viktigt att ta hjälp av av lokala UX-resurser för användarstudier. Anledningen är att folk i Kina är lite ovilliga att öppna upp sig för personer som inte är med i deras "in-group", och även för dem som är del av samma grupp tar det längre tid att komma in till det faktiska beteendet.

När det gäller hur man skall (sam)arbeta med kineser ger Christina några handfasta tips:

  1. Lägg tid på att bygga starka relationer med dem du arbetar med. Bjud på middagar eller massage (!) - inte bara en, utan flera gånger tills du har byggt upp ett förtroende. I de delar av den arabiska marknaden som jag själv jobbat i har det varit viktigt att bygga relationer genom att fråga om folks familjer. Att komma ihåg personers respektive, deras barn, föräldrar och så vidare är för många en viktig del i hur man bygger affärsmässiga relationer.
  2. Lär dig kinesiska (mandarin). Kanske inte flytande, men kineser är stolta över sin kultur och sitt språk och om du visar att du tar detta till dig skapar du respekt.
  3. Ge små gåvor. De behöver inte vara stora och överdådiga. Men genom att ge bort något visar du en omtanke som är viktig när det kommer till relationsbyggande.
Om du jobbat med UX i andra kulturer, eller är intresserad av ämnet så kan jag varmt rekommendera att du tittar på Christinas föreläsning från konferensen här:

Se till att inte missa nästa års From Business to Buttons! Regga dig nu så får du besked när vi släpper biljetterna till #FBTB15!

Länkar till Christina Li på nätet:

 

Lämna en kommentar

3 kommentarer

  • Jonas Söderström

    Vi gör ju ofta misstaget att tänka att västerlandet/USA är normen, och allt annat avvikande. Den här artikeln - "We aren't the world: why Americans are the weirdest people on earth" - visar hur speciell den amerikanska kulturen faktiskt är. Den förklarar också vikten av verkliga fältstudier... Rekommenderas varmt för läsning: http://www.psmag.com/magazines/magazine-feature-story-magazines/joe-henrich-weird-ultimatum-game-shaking-up-psychology-economics-53135/

  • Jon Karlsson

    Spännande! Tack Jonas!

  • The emerging global web « inUseful

    […] Rieger) om ”The emerging global web” — tänk de mest häpnadsväckande exemplen från Christina Lis presentation ”UX in China” på FBTB – men mer, större, sjukare… Det är en stor värld där ute, och den rör sig […]