Cover Flow is Money Flow: Nytt användargränssnitt kan mångdubbla intäkter

Johan Berndtsson

I förrgår presenterade Apple höstens iPod-modeller. På tre månader har Apple, över hela sin produktlinje, introducerat Cover Flow. Ni vet, den vy där man kan bläddra bland sina skivor.

Cover_flow

Varje gång Steve Jobs spelar upp den eleganta animeringen där skivomslagen liksom glider förbi säger han "Wow", "This is absolutely gorgeous", och "Fantastic".

Trodde du att han då talar om det snygga användargränssnittet?

Inte då.

Ända sedan introduktionen av Apples första iPod och iTunes har fokusobjektet varit "låt". Man bläddrar bland sina låtar, man skapar en spellista med låtar, man köper en låt.

Detta håller på att förändras.

Genom att transformera användargränssnitten och försöka byta fokusobjekt från låt till album ser Jobs & co. en chans att tiofaldiga sina intäkter från iTunes Music Store.

Först kommer många kunder att komplettera sina köp för att få fullständiga album. Ett speciellt erbjudande för de som vill göra just detta introducerades faktiskt kort efter Cover Flow. Därefter kommer Apple att fortsätta att göra allt för att få oss att tänka "album" istället för låtar. 

Snacka om effektstyrd IT-design - en förändring i användargränssnittet kan potentiellt mångdubbla Apples intäkter från iTunes Music Store.

"Cover Flow. Wow, this is absolutely gorgeous... fantastic".

Lämna en kommentar

2 kommentarer

  • Magnus Nordlander

    Fast i Leopard kommer ju CoverFlow även i Finder, och där handlar det ju inte om att sälja skivor, så jag tror allt att Steve gillar hur det ser ut ändå :)

  • André

    Ligger mycket i vad du säger, jag använder alltid Cower Flow i iTunes och vägrar att ha enskilda låtar i biblioteket, endast hela album är tillåtna. Sen om det generar mer eller mindre försäljning i iTunes Store låter jag vara osagt :)