Därför är det bra att känna sina användare

Jon Karlsson

För någon månad sedan skrev jag ett inlägg om hur det skulle kunna gå om Sydsvenskan hade valt att följa Rupert Murdochs (eller News Corps) förslag om att plocka bort sina sidor från Googles indexering och lägga delar av sitt material bakom betalväggar som endast de som betalade skulle komma åt. Bland annat kom jag fram till att Sydsvenskan var tvungna att få minst 10.000 kunder att betala 44kr i månaden för att överhuvudtaget gå jämt ut.

Därför var det lite intressant att igår läsa om Newsday som spenderat 4 miljoner $ på en redesign av hela webbtidningen och i samma veva infört ett betalsystem för vissa delar av sitt material. Det visade sig att 3 månader efter det att den nya sajten släpptes hade 35 personer (ja, du läste rätt) registrerat sig för betaltjänsten. Förvisso har alla papperstidningsprenumeranter fri tillgång till det "exklusiva materialet", men trots detta har Newsdays unika besökare sjunkit från 2,2 miljoner till 1,7 miljoner på samma tre månader.

Det känns verkligen som att Newsday missat något i (eller kanske hela) målgruppsanalysen. Hade Newsday haft en bättre förståelse för sina läsare och vad de efterfrågade hade det varit mycket lättare för dem att uppnå sina verksamhetsmål, som jag antar var något helt annat än att locka 35 nya online prenumeranter och minska sina unika besökare med nästan en halv miljon i månaden.

Lämna en kommentar

3 kommentarer

  • Hanna

    Vad är syftet med detta? Kan inte det här vara ett sätt för dem att behålla sina prenumeranter som håller på att överge dem eftersom allt ändå finns på nätet? Om jag inte missminner mig hörde jag något om detta för ett tag sedan och de såg detta som en väg för att helt enkelt inte gå i konken. Men det finns väl många sätt att vara en lönsam tidning, som både finns som papperstidning och på nätet. Håller dock med dig om att man missat något i målgruppsanalysen om man trodde att fler än 35 personer skulle ansluta sig till och betala extra för detta.

  • Jesper Bylund

    Att lyckas ta betalt för nyheter på webben – det är svårt, kanske omöjligt. Men mediahusen måste på något sätt börja lyckas finansiera webbarbetet bättre, annars är nog den traditionella producerande redaktionen med journalister på väg bort.

    Stora redaktioner med producerande journalister kostar mycket. De nyhetswebbar som idag finns i Sverige står inte på något sätt på egna ben, utan lägger in TT-material samt återpublicerar (ja, även om det kommer ut snabbare än tidningen) det som dessa redaktioner först och främst gjort för papperstidningen. Det är, ännu ett tag, papperstidningen som drar in pengarna.

    Det finns tre mycket intressanta artiklar om tidningsdöden, vad det är som dör (tidningen som kanal eller professionell yrkesjournalistik) och hur detta är kopplat till webben, jag har samlat dem här: http://intranatgruppen.wordpress.com/2009/12/04/ar-tidningar-domda-att-do/

    Vad som saknas är kanske en mikrobetalningsmodell som är så grymt enkel att det inte är krångligt att registrera sig och börja betala. iTunes store fast för nyheter.

    Nya iPad från Apple har en bokhandel inbyggd. Köp med ett klick, börja läs. Kanske finns här en framtid även för tidningar och tidskrifter.

  • Jon Karlsson

    Tror det är svårt med mikrobetalningar för traditionella nyheter. I fortsättningen tror jag journalister (de som blir kvar, för färre kommer de att bli) kommer att jobba mer med att leverera analyser och grävande reportage av händelser än att rapportera det som sker i stunden. Mycket av det som händer kommer att rapporteras av "vanligt folk", som är på plats. Kommer det att vara lika hög kvalité som ovan nämnda journalister levererar idag? Nej, inte till en början. Men jag tror att det kommer att bli bättre och bättre med tiden.

    Därmed inte sagt att mikorobetalningar inte skulle fungera. Jag tror absolut på dem (om de blir ofantligt enkla att använda, som du är inne på), men då är det för annat innehåll än en rapportering av det som just hände.