Det klarnar för den okända resan

Sara Doltz

Du ska kunna slappna av och njuta när du åker buss, även om du aldrig varit på din slutdestination. Det var ingången för oss på inUse när vi gjorde konceptet för Skånetrafikens nästa generations resapp där vi levererade ett antal helt färska och innovativa designfrön.

Skånetrafikens Design Challenge som inleddes för några veckor sedan är avslutad. Utmaningen bestod av att designa och ge inspiration till nästa generation resapp, för Skånetrafiken.

Skala bort friktionen

Det fanns vissa ramar som vi skulle hållas oss innanför:

  • Appen skulle vara realistiskt genomförbar med tanke på de tekniska förutsättningarna som Skånetrafiken i dagsläget har att röra sig med. 
  • Den skulle utgå från ”Den okända resan”, alltså den resan där du vet din slutdestination men du har aldrig åkt dit tidigare. Till exempel när du är väg till en arbetsintervju, hälsa på en ny vän eller åka till en restaurang du aldrig besökt.

– I alla dessa situationer tittade vi på vad som är kognitivt svårt. Vi identifierade ett antal friktionspunkter och lade fokus på hur vi i designen kunde fila bort den friktionen. Kan man minimera oron kan resenären släppa taget och bara njuta av resan; läsa en bok, gå igenom sitt cv en sista gång eller bara titta ut genom fönstret. Då blir resan meningsfull, berättar David de Léon, UX Director på inUse. 

En friktionspunkt är när första delen av resan är okänd, hur hittar du till din hållplats? Hur lång tid tar det att gå?  Vi har löst det genom att fokusera på ett steg i taget.

Snabbspola in i framtiden

De tio-tal idéer som inUse presenterade för Skånetrafiken kan ses som designfrön för en kommande framtid. Det är snarare ett smörgåsbord av designidéer där alla syftar till att ta bort onödig friktion.

– Alla lösningar är grundande i riktiga problem, vi hade kort tid på oss men genom att vi förstår domänen, mobiltelefoner, tekniker som GPS och kartor samt mänsklig kognition och beteenden har vi skapat ett antal uppslag som bidrar med en hel del innovativa tankar, menar David de Léon.

Hans egen favorit bland förslagen var att utveckla kartorna i appen.

– Vi arbetade mycket med hur vi kunde göra kartorna bättre i realtid. Målet var att ge en live-bild när du stiger av bussen för att visa var den kommer att passera och var du befinner dig i förhållande till bussen och andra landmärken. Vi lade även till en möjlighet att snabbspola in i framtiden för att se vad som kommer att hända härnäst. 

Är bussen försenad? Missade du ett utrop? Vi vill lösa detta genom notifieringar med trafikinformation som du också kan sända vidare för att uppdatera dina vänner om att du är försenad.

Lämna en kommentar