”Design ska vara tillgängligt för alla”

Ramin Rahmani

Tidigare har servicedesignern Julia Stuxgren gjort livet enklare för läkarna i Västerbotten med sina designlösningar. Nu är hon gärna designspindeln i nätet på inUse Göteborg och ser till att alla användare får ta del av upplevelsekakan. Vi tog tempen på henne. 

Välkommen, hur hamnade du här?

– Jag jobbade med ett projekt med Göteborgs stad och kom i kontakt med en kundresa som inUse hade gjort. Jag blev imponerad av kundresan och läste på om inUse och blev ännu mer intresserad. I det ögonblicket såg jag en annons på inUse hemsida och fick känslan att det är mig de frågar efter. 

Vad har du gjort tidigare som betytt mycket för dig?

– Jag har tidigare jobbat med tjänstedesign inom sjukvården. Projekt med kopplingar till patientens upplevelse av vården har alltid gjort ett stort avtryck på mig. I den rollen mötte jag människor med existentiella problem. Jag designade lösningar för att minska utmaningar som exempelvis att patienten skulle komma ihåg det läkaren sa eller att hitta rätt på sjukhuset. Det blev många lektioner i ödmjukhet som jag alltid kommer bära med mig.

Vad driver dig och vad är dina styrkor?

– Jag tycker det är roligt och stimulerande att lösa problem, ju mer komplicerat desto bättre. Jag gillar att kondensera mängder av information för att skapa klarhet av en röra. Jag är med andra ord en fena på analys och att hjälpa uppdragsgivare att förstå bakomliggande orsaker till problem de vill lösa.

Vad jobbar du allra helst med i projekt?

– Jag gillar att vara spindeln i nätet som håller ihop alla delar. Sätta mig in uppdragsgivarens förutsättningar för en förändring och förstå deras användares behov kring en ny lösning. I grunden handlar det om att förstå människor och det är något jag verkligen tycker om.

Vad är ditt drömprojekt?

– Lösa ett problem som får avtryck på samhället. Och att lösningen är designad för människor utanför norm blir inkluderade och  huvudperson. Design ska vara tillgängligt för alla. 

Vad har du för designfilosofi? 

– Empati för alla. För användaren, för uppdragsgivaren, för organisationen. Jag är övertygad om att viljan att förstå någon annan är vägen fram till en lösning.

Vad är dina inspirationskällor till det du designar? 

– Det är människorna jag möter i de olika projekten jag jobbar med.

Några handfasta tips hur man lyckas med sin design? 

– Öva på att gissa för vem en lösning är designad för. Är lösningen gjord för att tillgodose en användare eller för att göra personal nöjd? Är lösningen normkreativ? Det är alldeles för vanligt med designlösningar som är anpassade för en snäv målgrupp. Där kan man verkligen som designer göra om och göra rätt.

Vad tror du är nästa stora grej inom UX och Service Design?

– Nästa stora steg är att kombinera den handgripliga lösningen med verksamhetsutveckling på baksidan. Det är för att säkra att personalen som ska ta hand om lösningen är redo att ta över ägandeskapet. Så designers kan säkra att lösningarna de hjälper till att skapa blir implementerade.


Kom och jobba med oss du med! 

Lämna en kommentar