Design väcker känslor

Maria Sjödin

Jag jobbar ofta med produkter som kan betecknas som interna system, främst inriktade på att till exempel göra användaren så effektiv som möjligt. Vi brukar kalla det för produktivitetssystem, det vill säga IT-system som man arbetar med i sin profession. Och i dessa system kan man verkligen göra väldig stor nytta och förbättra vardagen för användarna. 

Nyligen hade jag som uppdrag att ta fram en ny interaktionsdesign för ett program som riktar sig till redovisningskonsulter när de gör bokslut och årsredovisning. Jag gjorde allt från att intervjua användare till att ta fram en konceptdesign som jag sedan användningstestade, båda som pappersprototyp och sedan som digital prototyp.

Min research för jobbet hade som mål att förstå de viktigaste flödena, ta fram navigationsstruktur och till exempel besluta om hur man ska kunna redigera uppgifter eller hur användarna ska kunna ta till sig informationen. Att sätta konceptet på en översiktlig nivå är verkligen roligt. 

Den här produkten var inte optimal från start, och man hade under många år byggt på med nya funktioner. Här fanns stor potential att tänka helt nytt och det är då jag trivs som bäst. Dessutom kommer den nya designen att få väldigt stor effekt och förändra många människors vardag – det får mig verkligen att bli engagerad. Så även om man arbetar med sådant som inte syns så får det enorm inverkan.

Jag tycker att det är härligt när design väcker känslor, de flesta känner eller tycker något om design. Ibland blir det jubel och ibland skapar ett designförslag massor med diskussioner. Det som är bra i de situationerna är att vi har förståelse för användningssituationen och användarna tack vare research, den stödjer varför designen ser ut som den gör. Det är en stor fördel, för vi har både motiv och argument för designen. Jag utgår inte ifrån att det är en tuff och snygg design – mitt fokus ligger på att ha koll på användningssituationen och att designen kommer att skapa nytta för användaren.

Lämna en kommentar