Designing Interactions

Johan Berndtsson

Designing_interactionBill Moggridge, en av IDEO:s grundare, har skrivit en bok som heter "Designing Interactions".

"Designers of digital technology products no longer regard their job as designing a physical object—beautiful or utilitarian—but as designing our interactions with it. In Designing Interactions, Bill Moggridge, designer of the first laptop computer (the GRiD Compass, 1981) and a founder of the design firm IDEO, tells us stories from an industry insider’s viewpoint, tracing the evolution of ideas from inspiration to outcome."

Personligen är jag särskilt förtjust i att de intervjuer som boken bygger på finns med på en DVD. På bokens webbplats finns varje vecka ett smakprov från boken, och den lilla filmsnutten om Rob Haitani:s filosofi bakom PalmOS användargränssnitt var mycket underhållande.

Den grundläggande princip som Rob beskriver är en som jag själv ofta predikar. Att funktioner och information som används ofta måste ges en mer framskjuten position i användargränssnittet än sådant som används sällan. Ibland leder detta till att man behöver sära på funktioner som ur ett traditionellt grupperingsperspektiv bör placeras nära varandra.

Palmos_new_smallRob tar bland annat upp exemplet med att man som användare ofta lägger till kontakter i sin adressbok, men sällan tar bort dem. För Palm OS innebar detta att funktionen "New" fick en tydligt synlig knapp, medan "Delete" placerades i en meny.

/Johan Berndtsson

Lämna en kommentar