Designprincipen som ökade klickfrekvensen med 3000%

inUse Experience

Lina Holmgren, effektstrateg på inUse, jobbar just nu med att hjälpa en kund med kommunikation på webbplatsen. Nyligen bekräftades en av projektets designprinciper: Stör inte användaren!

- Det fanns en puff på startsidan, men efter en vecka hade bara 190 kunder klickat på den. När puffen flyttades till bekräftelsesidan som visas efter utloggning gav det resultat direkt. Redan efter 3,5 dagar hade 3000 kunder klickat! Räknat på en hel vecka blir det 3000%.

Den dramatiska ökningen bekräftade en av projektets designprinciper som säger att så länge användaren är upptagen av en uppgift så vill hon  inte blir störd av andra budskap.


- Användarna är helt enkelt inte mottagliga för andra budskap i den situationen utan vill göra klart sitt ärende. När användaren är klar däremot, kan vi smälla på med nya relevanta budskap. I det här fallet gjordes en stor förflyttning från en startsida till en utloggningssida, men designprincipen tillämpas även i specifika flöden, berättar Lina.

 

Lämna en kommentar