Dilbert får obefogad designkritik

Johan Berndtsson

Ingenjörshelgonet Dilbert har gjort en design (hjälp!) som hans chef inte gillar. Kritiken låter naturligtvis inte vänta på sig.

Uninformed_criticisms

Naturligtvis finns det tillfällen när man måste presentera otestad design, och lita på att det egna designkunnandet och erfarenheten leder en rätt. Men, så vida det inte handlar om en dussinlösning som redan är etablerad, som i fallet med Dilbert ovan, så är det snudd på oansvarigt att inte sedan följa upp det med ett användningstest som visar att det faktiskt kommer att fungera.

Ett enkelt användningstest tar i regel inte mer än ett par veckor att genomföra, och att fixa till de problem som man alltid upptäcker vid testet blir så oändligt mycket billigare att göra innan man börjat implementera lösningen...

Dessutom - när kritiken mot din design kommer, så kan du med gott självförtroende berätta vad som kommer att fungera bra, och var det fortfarande finns utmaningar. Även om det handlar om en lösning som inte redan är väl etablerad.

/Johan Berndtsson

Lämna en kommentar