Disruptive innovation och Nintendo Wii

Johan Berndtsson

Harvard Business Publishing har lagt ut en del intervjuer på YouTube. Kollade just på en sjuminutersintervju med Scott Anthony (VD på Innosight) om "disruptive innovation" (kallas också för Disruptive technology).

Scott beskriver disruptive innovation som "simple, convenient, accessible and affordable".

Som ett aktuellt exempel nämner Scott bland annat Nintendo Wii vs Playstation 3. PS3 är tekniskt sett helt fantastisk, bäst grafik, snabbast, fantastiskt ljud etc. Wii är långsam, har sämre grafik, saknar surroundljud etc. och bör därför inte ha en chans. 

Trots det säljs det just nu 2-3 Wii för varje PS3.

Nintendo lyckades för att de vågade bryta mönstret. Wii har ändrat definitionen av "TV-spel", och därigenom har man också lyckats med konststycket att få personer som aldrig kunnat tänka sig ett traditionellt TV-spel att ta upp Wiimoten och börja leka med oss andra.

Imponerande.

/Johan Berndtsson

Lämna en kommentar