Döden för webbtidningen?

Johan Berndtsson

Vi jobbar som bäst med redesignen av Sydsvenskan.se, som vi bloggat om här tidigare. Därför blev jag väldigt intresserad när jag på Macfeber läste om Times - Den nya RSS läsaren från Acrylic Apps.

Times

Times är en RSS-läsare för MacOS X som körs som en applikation på datorn. Istället för att presentara nyheter i ett mer traditionellt RSS-flöde visas nyheterna i ett "Webbtidningsformat" som man själv kan personalisera. Artiklarna läses också direkt i applikationen, istället för att bara lotsa användaren vidare till sidan där de publicerats. Visserligen fungerar den inte helt klockrent med alla RSS-flöde (bilder från inUseful visas tillexempel inte!), men som läsare slipper man helt den reklam som många webbtidningar ofta är beroende av.

En rad intressanta frågor dyker upp ...

  1. Hur kommer webbtidningarnas framtid se ut?
  2. Hur kommer reklam integreras i RSS-feeds (för det kommer väl - om det inte redan finns?!)?
  3. Hur påverkar reklamen i så fall den redaktionella innehållet? Den journalistiska objektiviteten?

Vad tror ni?

/Jon Karlsson

Lämna en kommentar

2 kommentarer

  • Mikael Norling

    Det finns redan. Gawker Media ( http://gawker.com/advertising/ ) kör med det om jag minns rätt. Har för mig att jag har sett det längst ner i poster från Kotaku i RSS-läsaren.

  • Fredrik Ohlin

    Googleägda Feedburner är inte att förglömma, det är ju "en del" som använder deras publiceringstjänst. (http://www.feedburner.com/fb/a/advertising )