Dyra iPhone- och iPad-appar bättre än billiga i App Store

Johan Berndtsson

I samband med vårt examensarbete på inUse har vi gjort en analys av de 50 mest nedladdade applikationerna på App Store för iPad respektive iPhone. Syftet var att belysa skillnader mellan gratis- och betalapplikationer. En av slutsatserna är att dyra iPad- och iPhone-appar får högre betyg än billiga.

Analysen fokuserade på betygsättning av applikationer (Star Ratings) inom de tre olika topplistorna; gratisapplikationer med flest nedladdningar (top free), betalapplikationer med flest nedladdningar (top paid) samt de applikationer som givit störst intäkt (top grossing).

Med hjälp av Star Ratings har användarna möjlighet att betygsätta en applikation på en skala mellan ett till fem. I analysen använde vi endast Star Rating för "current version". Resultatet av studien visar på ett intressant förhållande vad gäller betygsättning av applikationer inom de tre olika topplistorna.

Den visualiserade datan visar att kundnöjdheten skiljer sig mellan topplistorna. "Top free" applikationernas genomsnittsbetyg hamnade på 2,8 och 2,5, "top paid" på 3,5 och 3,3 och slutligen "top grossing" på 4,3 och 3,8 för iPad respektive iPhone. Diagrammen nedan visar relationen mellan applikationerna på de olika topplistorna.

Dyra appar får bättre betyg än billiga på AppStore

Man kan tänka sig att flera möjlig anledning till detta förhållande:

  • att användaren endast blir uppmanad till betygsättning då en applikation raderas.
  • att användare är mer benägna att ladda ner gratis applikationer just för att de är gratis. Vilket i sin tur gör att användarnas omsättning av gratis applikationer är mycket större än för betalapplikationer.
  • att kvalitén på gratis applikationer inte är lika hög som för betalapplikationer. Utvecklare kanske, till exempel, släpper gratis applikationer för att testa ny teknik.
  • att användare inte dömer en applikation lika fort då de har spenderat pengar på den och således blir mer eftertänksamma.
Vad tror du? Kan det finnas andra bakomliggande orsaker till detta förhållande?

Christofer Leyon & Nathalie Nilsson, Chalmers Tekniska Högskola

Lämna en kommentar

3 kommentarer

  • Spånken

    Intressant läsande. Vi gjorde en liknande studie för ett år sedan under vår kandidat. Vad vi kom fram till då var att de flesta appsen på appstore var betalapps och låg då i kategorin 7-15sek. Jag tror att många ser chansen att få in lite pengar genom att ha en app på appstore. Men dock är det många som mest gör värdelösa program och mer eller mindre "chansar" på att tjäna pengar. De är säkert medvetna om att deras app är kinda crappy så de vågar inte lägga priset högre än 7-15sek för då kanske folk fortfarande köper det för att testa om själva idén och presentationen är lockande. Detta innebär i sig att det blir en väldigt massa skitapplikationer i denna kategorin och de som faktiskt är bra blir dränkta i sorlet av allt skit. Så om ryktet nu går att apps som kostar 7-15sek är skit så kan det vara vettigt att lägga sig lite över det om man vill framstå som seriös och faktiskt har en app som är bra.

  • Jonas

    Intressant, förmodligen ligger förklaringen som vanligt i ett flertal samspelande faktorer. Rent spontant kommer man ju att tänka på teorier kring kognitiv dissonans. Generellt vill man inte känna att man gjort ett dåligt köp. Om det står mellan att omvärdera en app för några kronor och att omvärdera sin förmåga att fatta köpbeslut, då är det kanske enklare för en del att ge appen ett bra betyg. Eller så får man vad man betalar för, precis som vanligt.

  • Marcus

    Det finns en hypotes om att människor har en tendens att rättfärdiga och försvara en gärning (till exempel ett dyrt köp) för omgivningen. Sedan jag hörde talas om hypotesen har jag märkt att ju mer pengar folk lägger på en bil eller vad det än må vara så har de ett större behov av att få omgivningens bekräftelse på att det var ett bra köp. I samband med det förhöjer man sin recension av köpet och produkten. Kanske kan det ha en inverkan?