Bilden är en skärmdump från enkoping.se:s förstasida.

Effektkartan styr arbetet – Enköpings webb prisas

Sara Doltz

Effektstyrningen har gjort Enköpings kommuns sajt flerfaldigt belönad. De har prisats av Internetworld och vunnit Publishingpriset sedan lanseringen 2016. Användarna hittar det som eftersöks och användarvänligheten är hög.

På Enköpings kommun gjorde man en Effektkartläggning när det var dags att ta fram en ny extern webb för kommunen. Anna Densjö är webbstrateg på kommunen.

– Sajten lanserades i maj 2016 och vi effektstyr fortfarande efter Effektkartläggningen som gjordes för ett par år sedan, berättar hon.

Service till medborgaren

Arbetet med Effektkartläggningen visade att de mest prioriterade användarna är invånare i kommunen och högsta prio har de som vill ha service och de som vill lösa ett problem. Ett exempel på effektmål är därför ”att det ska vara smidigare att ansöka om service”.

Hela webben är formad utifrån användarens nuvarande livssituation och är byggd för att de snabbt ska hitta rätt. I toppen på varje ämnessida ligger en rubrik, en kort ingress, enkla call to action-knappar och en FAQ som ska ge svar på 90 procent av de vanligaste frågorna som kommuninvånarna har.

Exempel från enkoping.se.

– Vi håller hårt i det här upplägget. Nu börjar det dyka upp lite påtryckningar om att avvika från mallen eller konceptet, men då är det väldigt enkelt att säga: Vilken effekt vill du uppnå? Vi ska inte bara lägga upp något saker som inte ger den tänkta nyttan, säger Anna Densjö.

Statistik som hjälpmedel

Hon själv har haft stort stöd av Effektkartan. Den har hjälpt dem i det strategiska arbetet med att hålla rätt kurs, speciellt när det dyker upp förfrågningar från andra i organisationen om syftet med enkoping.se och dess sidowebbar och vad som ska finnas på dem.

Dessutom kan redaktörerna använda statistik och måluppföljning för att visa vad medborgarna har verklig nytta av och använder sig av på sajten.

En prisad webb

Sajten har fått flera priser. Bland annat Publishingprisets användbarhetsutmärkelse. De har blivit hyllade av Internetworld och nominerade i Sitevisions tävling Guldhanden. Vilket har varit en sporre för alla, inte minst för de som arbetar vidare med konceptet.

– Jag gillar förvaltning. Det är då det verkliga arbetet börjar och effektstyrning är en väldigt bra metod för att arbeta mot rätt mål i stora webbprojekt men även för att hålla stilen även efter lansering, i förvaltning. Alla ändringar har en koppling till effektkartan och vad användaren efterfrågar – inget allmänt tyckande styr vad som får finnas på webben.

2018 och framåt

Just nu pågår arbetet med att förbättra sidowebbarna och man ska även börja införa e-tjänster. Man har även gjort effektkartor för alla sidowebbarna och planerar för att införa chatt-möjligheter.

– Många andra kommuner hör av sig till oss och vill ta del av hur vi jobbar med webben, vilket såklart är väldigt roligt, säger Anna Densjö.

Kolla in vår kurs Effektkartläggning i praktiken!

Lämna en kommentar