— 1 min read

Effektstyrd design: Apple gör det igen

Read 177 times

I inlägget Cover Flow is Money Flow beskrev jag hur Apple använder interaktionsdesign som ett redskap för att mångdubbla sina intäkter. Här kommer ytterligare ett exempel på hur Apple väljer designlösningar som inte bara ser bra ut och är läckra att använda, utan som också stöttar deras affärsmodell och genererar avsevärda intäkter.

Steve Jobs är som bekant en karismatisk talare. I jeans och svart polo och med ord som "Wow", "Gorgeous", och "Fantastic" tar han både journalister och investerare med storm.

Just dessa ord är också en indikation på att den som är intresserad av strategisk design skall lyssna lite noggrannare.

Iphone_safari Den som minns introduktionen av iPhone kommer kanske ihåg att Jobs presenterade webbläsaren Safari med nyss nämnda superlativ. Han pratade om att mobil webbsurfing aldrig tidigare varit så underhållande. Han frågade sig varför någon någonsin skulle vilja surfa på "fattiga" specialdesignade webbsidor när man kunde surfa på "the real thing".

Även om det ur ett användningsperspektiv inte går att förneka att det är mycket trevligt att surfa med iPhone, så var det ingen slump att Jobs försökte få oss att tycka att det är passé med specialsidor för mobiltelefoner.

En textbaserad webbsida som utformats för mobilsurfning är ca en tiondel så stor som en webbsida avsedd för vanligt surfande.

Vem vill inte ha snabbladdade och reklamfria mobilwebbsidor?

Svaret är enkelt. Steve Jobs. Apple. Mobiloperatörerna. Kort sagt, alla som tjänar på datatrafik över mobilnätet.

Det är ingen slump att de mobiloperatörer som vill sälja iPhone tvingas lämna ifrån sig avsevärda andelar av intäkterna från datatrafiken. Apple vet både att iPhone ger operatörerna extra stjärnglans och en hel del nya kunder. De vet också att telefonen kommer att bidra till ökade intäkter från datatrafiken.

Lite fult, men ack så smart.

/Johan Berndtsson