Effektstyrd design: Apple gör det igen

Johan Berndtsson

I inlägget Cover Flow is Money Flow beskrev jag hur Apple använder interaktionsdesign som ett redskap för att mångdubbla sina intäkter. Här kommer ytterligare ett exempel på hur Apple väljer designlösningar som inte bara ser bra ut och är läckra att använda, utan som också stöttar deras affärsmodell och genererar avsevärda intäkter.

Steve Jobs är som bekant en karismatisk talare. I jeans och svart polo och med ord som "Wow", "Gorgeous", och "Fantastic" tar han både journalister och investerare med storm.

Just dessa ord är också en indikation på att den som är intresserad av strategisk design skall lyssna lite noggrannare.

Iphone_safari Den som minns introduktionen av iPhone kommer kanske ihåg att Jobs presenterade webbläsaren Safari med nyss nämnda superlativ. Han pratade om att mobil webbsurfing aldrig tidigare varit så underhållande. Han frågade sig varför någon någonsin skulle vilja surfa på "fattiga" specialdesignade webbsidor när man kunde surfa på "the real thing".

Även om det ur ett användningsperspektiv inte går att förneka att det är mycket trevligt att surfa med iPhone, så var det ingen slump att Jobs försökte få oss att tycka att det är passé med specialsidor för mobiltelefoner.

En textbaserad webbsida som utformats för mobilsurfning är ca en tiondel så stor som en webbsida avsedd för vanligt surfande.

Vem vill inte ha snabbladdade och reklamfria mobilwebbsidor?

Svaret är enkelt. Steve Jobs. Apple. Mobiloperatörerna. Kort sagt, alla som tjänar på datatrafik över mobilnätet.

Det är ingen slump att de mobiloperatörer som vill sälja iPhone tvingas lämna ifrån sig avsevärda andelar av intäkterna från datatrafiken. Apple vet både att iPhone ger operatörerna extra stjärnglans och en hel del nya kunder. De vet också att telefonen kommer att bidra till ökade intäkter från datatrafiken.

Lite fult, men ack så smart.

/Johan Berndtsson

Lämna en kommentar

5 kommentarer

  • André

    Nää, nu är du ute och cyklar :) Jag köpte Cower Flow is Money Flow-grejen. Men här känns det som att du är lite ute på det hala eftersom det är flatrate på datatrafiken på alla abbonemang som man kan teckna med iPhone hos AT&T.

  • Tommy

    Även om telebolagen inte längre kan ta betalt för datatrafiken, kan de fortfarande ta bra betalt för hastighet. Snabbare abonemang är dyrare. Och är webbsidorna stora vill man ha snabbast möjliga förbindelse. Just nu har iPhone inte 3G-möjlighet, så resonemanget är lite hypotetiskt, men det är bara en tidsfråga.

  • André

    Men utvecklingen kan bara gå åt ett håll, internet i mobilen kommer att bli snabbare och billigare. Jag förstår inte resonemanget och tror att ni övertolkar detta.

  • Johan Berndtsson

    Jo, André. Jag tror absolut att du har rätti att allt kommer att gå fortare framöver. Kanske blir det också billigare. I O2:s iPhone-avtalsvillkor så står följande: "You are billed for the amount of data that travels over the data network. Please note that your bill may include charges for re-sent data packets and packets added to control the flow of data over the network." Dock såg jag nu, vid en andra genomläsning att det fanns en punkt längre ner i avtalet som upphävde detta, och att datatrafiken verkligen är flat-rate (precis som du säger). Det som förbryllar mig nu är att O2:s chef i en intervju berättade att han var särskilt nöjd med iPhone-avtalet, eftersom han trodde att det skulle leda till en ökning av datatrafiken. Det jag då inte förstår är varför detta gör honom glad, om han ändå inte tjänar några pengar på det... men han kanske är bit-filantrop? /Johan

  • jonas

    klart han är glad över ökad datortrafik. det är ju sådana tjänster operatörerna har sin framtid.. så ju snabbare det går att nå dit...