En app gör ingen sommar – så digitaliserar man lärandet

inUse Experience

Att använda digitalisering och tjänstedesign för att transformera skolan – det var temat när inUse Service Design Director Pontus Wärnestål höll workshop på Högskolan i Halmstad.
– Frågan är hur olika system och tjänster samverkar och vilka effekter man vill designa för, säger Pontus Wärnestål.

Kolla in inUse kursutbud på Academy!

Högskolan i Halmstad har startat ett nytt digitalt laborativt center och makerspace, DLC. Där har man skapat en kreativ, högteknologisk och laborativ miljö med fokus på lärande, pedagogik och kultur. Nyligen besöktes centret av drygt 50 politiker, rektorer och IT-pedagoger från hela Halland och det gavs tillfälle att prova på VR-riggar, prata med den humanoida roboten Furhat och lyssna till de senaste forskningsrönen om digitalt lärande och pedagogik.

Det handlar inte om huruvida mobiltelefonen hjälper eller stjälper i klassrummet

inUse Service Design Director Pontus Wärnestål var på plats och höll en workshop om tjänstedesign, ”En app gör ingen sommar”. Fokus låg kring vikten att se helheten, bryta silotänkandet i stora organisationer och om hur man kan använda digitalisering och tjänstedesign för att transformera lärandemiljöer och skolor.

– Det handlar inte om huruvida mobiltelefonen hjälper eller stjälper i klassrummet. Frågan är hur den och andra system och tjänster samverkar och vilka effekter man vill designa för, säger Pontus Wärnestål. 

Han gav exempel på hur stora spelare som Amazon kan gå från att vara en e-handel för böcker till att bli ett logistikföretag och flygplatsägare för sitt drönarprogram – genom att inte vara rädda för att omdefiniera sig själva.

– Digitalisering är ju som bekant inget man själv väljer, men man kan som organisation eller bransch välja hur man möter digitaliseringen. Musikbranschens utveckling under 90- och 00-talen från CD-skivor över disk via piratdelning över Napster och Pirate Bay till dagens prenumerationsbaserade strömningstjänster som exempelvis Spotify var ju ett stålbad för hela branschen.

Det handlar om att använda strategisk tjänstedesign. Till exempel kartlägga lärares och elevers resa för att hitta de riktigt meningsfulla värdena och hämta hem effekterna.

– Det handlar sällan om att ta fram en enstaka app eller ett system som löser allt, säger Pontus Wärnestål.

– Och att tro att man genom att investera i teknologi utan genomtänkt design kan nå hållbara positiva effekter – är också vanskligt.

– Kort sagt, en app gör ingen sommar.

Lär dig mer om kundresekartläggning, Customer Journey Mapping!

 

Lämna en kommentar