— 2 min read

En handfull knep för att få grepp om din innehållskalender 2013

Read 401 times

Självklart har du redan en innehållskalender för det nya året. Redan i december la du upp ett prydligt årshjul för företagets redaktionella innehåll. Inte?

Det är ingen mening att få panik eller att skämmas. Du lär inte vara ensam, tyvärr.

Istället för att drabbas av panik och ge upp redan innan du ens börjat, tänkte vi dela med oss av en handfull knep för att skaffa lite styrning på ditt innehåll under det nya affärsåret.

 

wheel 1. Känn dina målgrupper

Låter som en självklarhet och är det också. Men det är fortfarande lika viktigt att understryka att ditt innehåll måste vara relevant för din publik och handla om deras behov, annars kommer de inte att ge dig sin uppmärksamhet. Så innan du sätter tänderna i det kommande årets innehållsplanering, ta en extra funderare på hur väl du känner din publik eller om den kanske förändrats? Vet du vad de vill ha? Behöver du ta reda på mer? Vilka frågor är mest centrala för dina kunder? Var finns deras behov?

 

2. Hitta hålen

När du lagt upp en grov struktur för ditt innehåll under 2013, hittar du några hål i den? Planerar ni några större produktlanseringar under året? Eller events? Planera för att stödja dessa i årshjulet så slipper du stå där med panik i blicken inför allt för korta deadlines.

Stå inte tomhänt om du redan nu vet att det kommer att finnas speciella behov under året.

 

3. Hitta olika teman

Många magasin och TV-kanaler belyser olika teman under säsongen. Du kan applicera samma tänk för din innehållsplanering. Du kan till exempel lägga upp de tolv främsta frågorna som din målgrupp är intresserad av, en för varje månad. Du kan också fundera över vilka olika frågor som dina kunder kan ha, knutet till säsongen eller olika större helger.

Har du annonsörer i dina media är de så klart intresserade av dina redaktionella teman under året för att se ifall deras annonsering kan matchas. Det gäller även för gästskribenter och för deras bloggar.

 

4. Gör ett schema

Du kommer att tacka dig själv när det väl är gjort! Ställ de här frågorna till dig själv: Vad ska jag publicera? Hur ofta ska jag publicera? När händer det något särskilt som behöver fokus? Vem är ansvarig för research, att skriva, design, godkännande och publicering?

 

5. Hitta ett sätt att visualisera din kalender

Det finns många sätt att visualisera din planering. Ett årshjul i form av en bild, en tidslinje, en vanlig kalender eller helt enkelt ett excelark med olika flikar. Huvudsaken är att du får en snabb och bra överblick över din planering. Kanske ska du ha flera kalendrar? En som visar det övergripande och andra som i detalj beskriver ett enskilt media, som till exempel bloggen i en och nyhetsbrevet i en annan? Prova Google calendar eller en annan form av samarbetsverktyg och skicka ut påminnelser i god tid till dina medarbetare. Anpassa sättet att arbeta efter hur ditt företag fungerar.

Lycka till med din planering inför ett riktigt framgångsrikt innehållsår 2013!