En handfull knep för att få grepp om din innehållskalender 2013

Ingrid Elfberg

Självklart har du redan en innehållskalender för det nya året. Redan i december la du upp ett prydligt årshjul för företagets redaktionella innehåll. Inte?

Det är ingen mening att få panik eller att skämmas. Du lär inte vara ensam, tyvärr.

Istället för att drabbas av panik och ge upp redan innan du ens börjat, tänkte vi dela med oss av en handfull knep för att skaffa lite styrning på ditt innehåll under det nya affärsåret.

 

wheel 1. Känn dina målgrupper

Låter som en självklarhet och är det också. Men det är fortfarande lika viktigt att understryka att ditt innehåll måste vara relevant för din publik och handla om deras behov, annars kommer de inte att ge dig sin uppmärksamhet. Så innan du sätter tänderna i det kommande årets innehållsplanering, ta en extra funderare på hur väl du känner din publik eller om den kanske förändrats? Vet du vad de vill ha? Behöver du ta reda på mer? Vilka frågor är mest centrala för dina kunder? Var finns deras behov?

 

2. Hitta hålen

När du lagt upp en grov struktur för ditt innehåll under 2013, hittar du några hål i den? Planerar ni några större produktlanseringar under året? Eller events? Planera för att stödja dessa i årshjulet så slipper du stå där med panik i blicken inför allt för korta deadlines.

Stå inte tomhänt om du redan nu vet att det kommer att finnas speciella behov under året.

 

3. Hitta olika teman

Många magasin och TV-kanaler belyser olika teman under säsongen. Du kan applicera samma tänk för din innehållsplanering. Du kan till exempel lägga upp de tolv främsta frågorna som din målgrupp är intresserad av, en för varje månad. Du kan också fundera över vilka olika frågor som dina kunder kan ha, knutet till säsongen eller olika större helger.

Har du annonsörer i dina media är de så klart intresserade av dina redaktionella teman under året för att se ifall deras annonsering kan matchas. Det gäller även för gästskribenter och för deras bloggar.

 

4. Gör ett schema

Du kommer att tacka dig själv när det väl är gjort! Ställ de här frågorna till dig själv: Vad ska jag publicera? Hur ofta ska jag publicera? När händer det något särskilt som behöver fokus? Vem är ansvarig för research, att skriva, design, godkännande och publicering?

 

5. Hitta ett sätt att visualisera din kalender

Det finns många sätt att visualisera din planering. Ett årshjul i form av en bild, en tidslinje, en vanlig kalender eller helt enkelt ett excelark med olika flikar. Huvudsaken är att du får en snabb och bra överblick över din planering. Kanske ska du ha flera kalendrar? En som visar det övergripande och andra som i detalj beskriver ett enskilt media, som till exempel bloggen i en och nyhetsbrevet i en annan? Prova Google calendar eller en annan form av samarbetsverktyg och skicka ut påminnelser i god tid till dina medarbetare. Anpassa sättet att arbeta efter hur ditt företag fungerar.

Lycka till med din planering inför ett riktigt framgångsrikt innehållsår 2013!

Lämna en kommentar

6 kommentarer

  • Jj

    Det går inte att stänga av mobiltemat på er sida (iPhone). Blir någon felkod typ. Mycket störigt. Hatar verkligen "anpassade" sidor (de flesta jag känner reagerar likadant när man får en mobilanpassad sida. Sluta med det tramset. Webbläsare idag fixar vanliga sidor bra och de är enklare att överblicka.)

  • Emil Björklund

    Hej Jj.

    Vi får felsöka det där, för mig funkar det fint att stänga av WPTouch (som insticksmodulen som hanterar mobiltemat heter) via iPhone (4S), men kan ju vara nåt annat lurigt. Maila oss gärna detaljer om vilken modell och vilken OS-version du använder så blir det lättare.

    En ny responsiv design på inUseful är dock i görningen.

  • Jj

    usch. Responsiv design är ju om möjligt ännu värre. på 99% av dessa får man leta efter menyer som hamnar mitt i sidan. Vad är egentligen vinsten mot att bara ha en vanlig sida där man tänkt till innan hur mobila plattformar kan zooma in och anpassa sig till kolumnernas bredd?

  • Jj

    Ps. Nu fungerar. Det

  • Emil Björklund

    Det är en intressant fråga du ställer, som egentligen skulle kräva ett eget blogginlägg. :-)

    För det första finns det ju givetvis alla möjligheter att misslyckas med en responsiv design, precis som många misslyckas med en vanlig "desktop"-design, så en dålig responsiv design är givetvis fortfarande dålig.

    Sen finns det ju andra saker som förändras när man anpassar design till en mindre skärmyta och ska ta hänsyn till annan kapacitet, t.ex. touch-skärm. Val av typsnittsstorlekar, radlängd, storlek på knappar/länkar etc etc.

    I grunden handlar responsiv design för mig om att inte anta att användaren är vare sig på desktop, laptop eller mobil - utan att ta fram flexibel design som i både design och i viss mån funktionalitet försöker anpassa sig optimalt till den device som användaren försöker nå den med, utan att kompromissa alltför starkt för någon grupp av besökare. Idag lever vi fortfarande med en mental bild av ett stort webbläsarfönster som det normala, en bild som håller på att förändras snabbt då användandet av webb från mobilen ökar kraftigt, och så småningom väntas gå om användandet från desktop- eller laptop-datorer. Flexibilitet i form av responsiv design blir då, för mig och många andra, det mest vettiga sättet att tillgodose alla användares behov på bästa sätt.

    Jag hoppas kunna skriva mer om responsiv design på inUseful inom kort, så hoppas jag kunna föra resonemanget längre där.

  • TID – jag behöver mera TID!! | Kvarken på we

    [...] redaktionellplan/ innehållskalender behöver inte vara svår att göra det går bra med en enkel exceltabell har jag fått lära mig [...]