En interaktionsdesigners bekännelser – Eric Idebro berättar om arbetet med Socialstyrelsen.se

Johan Berndtsson

Hej Eric, du har jobbat i precis ett år med Socialstyrelsens nya webbplats, hur känns det nu när webbplatsen är lanserad?

Det känns väldigt kul men samtidigt lite nostalgiskt och tråkigt att det är slut. Det är kul att ha varit med från början till slutet. Jag har haft möjlighet att påverka hela vägen.

Det har skrivits en hel del om Socialstyrelsen nya webb. Vad är din reaktion på det?

Fantastiskt roligt. Socialstyrelsens verksamhet är ju egentligen ganska tråkig. Det är ett ”torrt” innehåll och handlar om råd och regler. Det är roligt att en myndighetswebb har fått så mycket uppmärksamhet och att det mestadels är positiva reaktioner. Jag har blivit både glad och nervös av det!

Det känns nyttigt att höra synpunkter från de som jobbar med samma saker som en själv. Under arbetes gång har vi tvingats ta flera designbeslut som jag inte är helt nöjd med. Slutresultatet är ju alltid en följd av flera kompromisser. Det är intressant att se hur folk reagerar på det som jag är nöjd med och även det som jag är mindre nöjd med.

Vad är du mest nöjd med?
Jag är mest nöjd med att konceptet fungerar. Det absolut viktigaste i konceptet var tvärnavigeringen eller associativ navigering som vi kallar det i projektet. Idag finns det massor av möjligheter att hitta rätt även om du kommit lite fel i webbplatsen. Vi har hunnit titta lite på besöksstatistik och det verkar som att folk förstår tvärnavigeringskonceptet. Användarna klickar på de ställen som vi har tänkt oss att de ska klicka på.Olika sätt att navigera på Socialstyrelsens webbplats

Kan du ge exempel på något som du inte är helt nöjd med?
Visa-alla-länken i varje snabbmeny var en jobbig kompromiss som vi var tvungna att ta. Vi ville bara ha 5-7 länkar i varje snabbmeny men det fungerade inte eftersom allt annat innehåll åkte ner på sidan. Vi var oroliga att folk inte skulle se Visa-alla-länken och vi såg även indikationer på detta när vi gjorde användningstester. Resultatet blev att vi gjorde länken mer markant. Så det var verkligen tur att vi gjorde användningstester.

Kontinuerliga användningstester är nödvändigt för att ta fram en bra webbplats. Vi gjorde 3 användningstester på webbplatsen och 1 formellt användningstest på redaktörsmiljön. Utöver det formella användningstestet gjorde vi flera kompletterande informella användningstester på redaktörernas gränssnitt. Det är viktigt att inte glömma bort att utvärdera och testa redaktörmiljön. Om miljön som redaktörerna jobbar i är dålig så är risken stor för att informationen som kommer ut också är dålig.

Tyvärr har MOSS stora brister. Ett exempel på det är när en redaktör ska lägga upp en bild på en sida. De stackars redaktörerna får då traska igenom 5 popup-fönster. 5 steg för att lägga upp en bild!

Vilka är det största skillnaderna mellan nya och gamla webbplatsen?
Navigeringen, nyckelordsmärkningen och den grafiska formen är 3 stora skillnader.

Navigeringen
Tidigare bestod navigeringen av en traditionell vänstermeny men vi tyckte det var onödigt att fylla en viktig del av skärmen med en meny. Så vi la det som en toppmeny istället. Det ligger också ett enormt redaktionellt arbete bakom informationen i den nya webbplatsen. Tidigare var informationen mer hierarkisk men nu kan man ta sig till informationen mycket snabbare.

Nyckelordsmärkning
Vi har jobbat mycket med nyckelordsmärkning för att tvärnavigering ska fungera. Vi knyter ihop olika typer av information med nyckelord. Till exempel kan det finnas en sida som är nyckelordsmärkt med HIV och en publikation som också är det. När besökaren går in på informationssidan med HIV får hon även information om andra sidor som finns inom samma område oavsett om det är en publikation, en författning eller en vanlig informationssida. All information om samma ämne går att hitta på ett och samma ställe helt enkelt!

Grafisk form
Winston har gjort ett jättejobb med den grafiska formen. Webbplatsen har gått från att vara ganska ful till att bli något kul, lättsamt och snyggt!  Socialstyrelsen ville att webbplatsen skulle se modern ut och vara lättillgängligt och inte byråkratiskt. De ville ha en webbplats som inte såg ut som vanliga myndigheter och det lyckades Winston med att förmedla.


Du har arbetat med flera myndighets- och kommunwebbar de senaste åren. Vilka skulle du säga är framgångsfaktorerna i de projekt som lyckas?

  • Stark intern förankring med interna projektledare som har makten att fatta beslut.
  • Iterativ utveckling där man levererar kontinuerligt och där organisationen har insyn i vad som händer. Projektet är transparent.
  • Väldigt tydliga mål med vad man ska uppnå med projektet. I de projekt som lyckats bäst har kunden verkligen använt sig av den effektkartläggning som man har lagt ner tid på att göra. Effektkartan gör det lättare att styra projektet och projektledarna har  använt den som beslutsunderlag kontinuerligt i projektet.
  • Arbete i tvärfunktionella team

Tack Eric och lycka till med nästa projekt!

/Funda Denizhan

Lämna en kommentar

2 kommentarer

  • Bokslut: Socialstyrelsen | Pontus hörna

    [...] i princip bygga om hela Sharepoint för att passa de behov som fanns från interaktionsdesignern Eric Idebro och projektledaren Erik Fors-Andrée. Vi tog bland annat fram ett helt eget redaktörsgränssnitt, [...]

  • Bokslut: Socialstyrelsen | Webbstrateg.nu

    [...] i princip bygga om hela Sharepoint för att passa de behov som fanns från interaktionsdesignern Eric Idebro och projektledaren Erik Fors-Andrée. Vi tog bland annat fram ett helt eget redaktörsgränssnitt, [...]