En roligare årsredovisning – inUse 2015 i siffror

Johan Berndtsson

Årsredovisningar är i regel sjukt trista. Det gäller också den som vi skickar till bolagsverket varje år. Goda ekonomiska resultat är en förutsättning för verksamheten, men det är inte den primära drivkraften. För några veckor sedan försökte jag summera 2015 ur ett annat perspektiv – det som gör skillnad. För vad säger egentligen 81 miljoner i omsättning jämfört med 51 miljoner användare?

inUse finns till för att göra vardagen enklare och roligare för alla som använder digitala lösningar. 78 underbara kollegor. Hälften kvinnor, hälften män. Vi drivs av att göra skillnad... oavsett om vi jobbar med flygledning, smarta wearables, webbplatser, intranät eller något helt annat som påverkar människor i deras vardag.

Så vad hände egentligen under 2015? Jo...

inUse Academy har under året arrangerat utbildningar för hela 359 personer (57 procent fler än 2014). Vi har bland annat genomfört 16 öppna kurser, tre "hemma-hos utbildningar", och tio workshops med internationella talare. Genom Academy hjälper vi andra som delar vårt intresse för att säkerställa att de digitala lösningar som tas fram blir riktigt bra. Vi kan inte slåss mot världens alla skitsystem ensamma: Alla som vill måste få möjlighet att hjälpa till, också de som ibland kallas våra konkurrenter.

Under 2015 har vi för andra utgången utsett vinnaren av inUse UX awardSiteVision hade gjort bästa designen och kammade hem priset. Anna-Karin Hatt och flera andra IT-profiler satt i årets jury. Prisutdelningen skedde på Stockholmskontoret samtidigt som vi hade inflyttningsfest med 100 deltagare där bland annat Kalle Landin, en av Quizkampens grundare (tillika fd. exjobbare på inUse), höll ett spännande föredrag. Och på tal om priser – Jonas Söderström fick ju också STIMDIs stora pris i år – nu har vi tre pristagare i bolaget. Nils-Erik Gustafsson, Ingrid Domingues och Jonas Söderström. Kul!

Under året har vi haft ett antal fullbokade seminarier med bland annat tema Intranät, Kontrollrum och Mobile first i Stockholm. Under 2016 drar seminarierna ut på turné till Göteborg och Malmö.

Föreläsningar förresten... totalt har vi som pratar i olika sammanhang hållit över 70 föredrag för sammanlagt fler än 5 800 personer i Sverige, USA, Norge, Danmark och Spanien. Boka gärna någon av våra föreläsningar om du vill att vi ska komma till dig.

Förra året hade vi också vårt hittills största event – From Business to Buttons 2015. 850 deltagare under samma tak. På Berns och Chinateatern. Woz, Kim, Ethan, Karen, Pamela, Avi, Mike, Cindy, Leisa, Iran, Greg.

Kunskapskanalen sände alltihop, flera gånger, först på kvällar, och sedan en hel lördag. Filmerna har sedan visats över 16 500 gånger bara på YouTube.

Bakom kulisserna jobbade vi så klart massor med From Business to Buttons 2016 också, och det ser minst sagt lovande ut. Al Gore, Patrica Moore, Abby Covert, Susan Weinschenk och flera andra... 

Bloggen hade under 2015 över 130 000 besök och vi skrev totalt 160 nya inlägg. De fem populäraste inläggen för året var:

Våra böcker, som till exempel Jonas Söderströms ”Jävla skitsystem!” har under 2015 sålts i över 2 000 exemplar. Och då räknar jag inte in boken ”Intranät som skapar värde” där både Ingrid Domingues och Nils-Erik Gustafsson skrivit varsitt kapitel.

Under året har vi också lärt känna många nya kunder. Mycket fokuserat kring webb och intranät så klart, men också en hel mer holistiska servicedesignuppdrag, nya spännande projekt inom hälsa och medicinteknik, och några riktigt spännande uppdrag inom hållbarhetsområdet. Mer om dessa kommer på bloggen inom kort. Faktum är att vi under 2015 har jobbat tillsammans med hela 103 kunder för att lösa utmaningar i hela 169 projekt, och ...

... när vi summerar antalet användare som använder eller kommer att använda dessa lösningar så har vi gjort vardagen lite enklare och roligare för drygt 51 miljoner användare... 51 miljoner. Det tycker i alla fall jag är ganska coolt. =)

All cred till mina kollegor. Jag är så oerhört glad över att vara en del av inUse. Över att få jobba tillsammans med så smarta och hängivna människor, som varje dag i alla tänkbara uppdrag aktivt arbetar för att hjälpa våra kunder med sina digitala utmaningar – och med att göra vardagen både enklare och roligare för deras användare.  

Sugen på att vara med? Lämna in en intresseanmälan, så ser vi vart det leder. 

Lämna en kommentar