"Er Éü@&.,;,+/*=()!?% tjänst funkar inte!"

Jonas Söderström

Éü@&.,;,+/*=()!?% ser ju ut som en svordom. Kanske något svårt upprörda kunder brukar skriva till supporten?

Du kan bara använda a-ö, siffror och Éü@&.,;,+/*=()!?%

Ica-banken varnar med rött och alarmgult att du bara kan använda alfabetets samtliga bokstäver, alla siffror, helt vanliga mellanslag – och den där raden med interpunktionstecken när du ska skriva ett meddelande till dem!

Det kanske är bra att specificera vilka tecken man kan hamra ner om man är upprörd. Tydligen ska du undvika tecken som $, £, ¿, ¡, § för att uttrycka eventuell vrede.

Tips: Ibland är det bättre att speca vilka saker du inte kan använda.

Tack även till Peter H för det roliga tipset.

Lämna en kommentar

1 kommentar

  • Ingrid

    Åh IcaBanken! Hade en speciell användarupplevelse med dem för några veckor sedan. Jag hade fått ett rekommenderat brev från de som jag inte kan hämta ut då jag är i utlandet, jag ville kontakta dem för att höra hur vi kunde lösa det. På deras hemsida finns i stortsett ingenstans du kan kontakta dem. Det finns en mailadress men efter att ha mailat den fick jag ett automatsvar som sa att de inte hanterar kundsupportfrågor på denna mail. Annars hänvisades jag till deras facebooksida. Där skrev jag ett meddelande till dem, där de hänvisade att jag skulle ringa till telefonbanken, kändes väldigt konstigt då jag inte riktigt än är bankkund... men men. Det första du nås av när du kommer till banken på telefon är en automatisk röst som vill att jag skulle knappa in min lösenkod (den som jag inte hade som var i brevet jag inte kunde hämta). Åter tillbaka till facebook som återigen hänvisade mig till telefonbanken och tydligen om jag väntar kvar kan jag kopplas till kundtjänst. Då visade sig att efter att den automatiska rösten bett mig om lösenordet 3 ggr, säger den att jag kan vänta kvar för att kopplas till kundsupport.... När jag väl kom fram vad de väldigt trevliga men resan dit var #uxfail.