Etnocentrisk tankevurpa

Johan van Ketwich

Adressändring.se gör ju flitig reklam i media för att man ska komma ihåg att flytta sin post när man flyttar. Så att man inte konsumerar några lustiga svampar utan förvarning. Eller nåt. Har man e-legitimation är det jättesmidigt att ändra sin adress på nätet, bara att logga in med lösenord så får man upp sitt personnummer, sitt förnamn och efternamn. Dessutom kommer namn och personnummer på sina barn upp. Bara att uppdatera med ny adress. Sagt och gjort, jag uppdaterar och klickar på Nästa steg. Systemet svarar att det minsann är någonting som inte stämmer. Dessutom ramar den in personnumret. Efter att ha skärskådat mitt personnummer ur alla möjliga vinklar visade det sig att det saknades en (1) bokstav i mitt efternamn. Den sista. Fältet rymmer maximalt tjugo tecken. Systemet kan alltså hämta namn och personnummer och identifiera dem som tillhörande samma person men inte, eftersom det trunkerar bort alla tecken efter de tjugo första tecknen, skicka in formuläret. Ok, jag är medveten om att tjugo tecken räcker för de allra flesta namnen, men man förväntar sig trots allt att systemet borde kunna hantera alla som bor i Sverige. adressändring.se Här lyckas man med två formidabla tankevurpor. Förutom det uppenbart etnocentriska att det finns andra, och längre, namn än de vanliga svenska namnen så missar man den fascinerande paradoxen i att det går bra att leverera ett trunkerat namn men inte att skicka tillbaka formuläret med samma information som man fick. Känslan av att få sitt namn förvanskat av ansiktslösa myndighetssystem skulle man också kunna tänka sig att reflektera över... Så dagens designråd är att alltid skapa tillräckligt långa inmatningsfält, och tillhörande databasposter, för att hantera namn som råkar vara längre än Svensson eller Johansson.

Lämna en kommentar

4 kommentarer

  • Kia Johansson

    Hej Johan,

    till att börja med gläds vi åt att du både nåtts av vår marknadsföring och tycker att vår nyligen lanserade inloggningsfunktion på webbplatsen är smidig. Tyvärr tvingas vi konstatera att vi gjort dig något besviken vad gäller fältlängd och trunkering. Vi är medvetna om denna brist och planerar att under året öka fältlängden i både formulär och databas så att vi undviker trunkering. Vår täta integration med partners, vilket också borgar för hög kvalitet och stabilitet, medför dock att genomgående ändringar av den här typen är tidskrävande. Sett till det stora antal adressändringar som görs via vår webbplats så fungerar den mycket bra. I de fall man inte kommer genom processen på webben hänvisar vi till vår kundtjänst 020-97 98 99. Trots det är det viktigt att ständigt arbeta med förbättringar och kvalitetssäkring och vi tackar för dina synpunkter.

    Med vänlig hälsning

    Kia Johansson VD Svensk Adressändring AB

  • Peter

    Bra jobbat Kia, bra jobbat Svensk Adressändring!

  • Johan Berndtsson

    Japp! Snabbt och bra svar. Vaket!

  • Johan van Ketwich

    Det var snabbt och välformulerat besvarat!

    Roligt att ni är medvetna om problemet med namnfältet och planerar att åtgärda det. För att lösa det omedelbara problemet tog jag kontakt med er kundtjänst och fick snabb och bra hjälp.

    Nu hoppas jag inte flytta igen på ett tag, men kan inte undgå att känna en liten naggande nyfikenhet på hur de resterande fem stegen i er adressändringsprocess ser ut - om de är lika smidiga som det första steget.

    Återkommer här efter nästa flytt : )

    -Johan