Ett arla morgondopp innan kundmötet?

Jakob Hammarbäck

Häromveckan skulle jag och en kollega göra ett besök hos en ny kund i Uppsala.

Min kollega kollade dagen innan på reseplaneraren hos Upplands lokaltrafik och fick ett lämpligt reseförslag. Buss 22 skulle passa bra för henne, då skulle hon komma fram i god tid. Jag kollade också, och trots att vi bor på olika ställen i stan så gick hennes buss förbi utanför mitt hus. Vad smart tänkte vi båda, då tar vi 22:an så att vi kan prata ihop oss på bussen.

Jag går ut till busshållplatsen när det är några minuter kvar tills bussen skall komma, solen skiner och det ser ut att bli en bra dag. Börjar förstrött titta på kartan över linjenätet över Uppsala. Letar upp buss 22, den som skall gå söderut. Får en klump i magen. Hjärtat stannar nästan. Den bussen stannar ju långt utanför stan, ute i skogen. Sliter upp min smartphone, startar appen (nu är det en minut tills bussen kommer) gör sökningen en gång i appen, och finurligt nog kan man plotta resvägen för den resa man valt. Detta är vad jag ser:

Ni ser en svart linje som visar bussens färdväg. Den går till ändhållplatsen i Nåntuna. Därefter visas en lila linje som visar hur vi ska skall vandra över en åker, simma över Fyrisån, samt bestiga rullstensåsen den sista biten.

Detta är mycket pinsamt för Upplands lokaltrafik tycker jag. Reseplaneraren saknar total kunskap om att det flyter en 10 meter bred å rakt genom staden! Det här resealternativet borde vara omöjligt att få upp. Ändå presenteras det både på webbsidan och i appen.

Hade vi inte lyckats stoppa en taxi genom att vifta med våra händer på klassikt Hollywoodmanér hade vi kommit för sent till kunden. Kvittot på taxiresan har vi skickat in till UL, vi får se om vi får ersättning för detta.

Lämna en kommentar

1 kommentar

  • Tweets that mention Ett arla morgondopp innan kund

    [...] This post was mentioned on Twitter by Design via Mattias and Lina Holmgren, inUseful. inUseful said: Nytt från inUseful: Ett arla morgondopp innan kundmötet? http://bit.ly/gpIvA6 #inuseful [...]