EuroCard: Another one bites the dust!

Johan Berndtsson

Eurocard_liten Igår fick jag ett bcc (ni vet en sådan där "hemlig kopia") på ett mail skickat från en av mina vänner, låt oss kalla honom Bill, till EuroCards kundtjänst.

Bill vet förstås vad jag jobbar med, och delar uppenbart min frustration över alla urusla system som vårt samhälle är nedlusat av.
"Suck...

Nu har jag försökt 5 gånger att logga in med det användarnamn jag själv angett och den engångskod som ni skickat ut till mig. Jag kommer förbi första steget och ombeds att byta lösenord. Jag byter lösenord och följer noga de regler för lösenord som ni anger. Varje gång får jag som resultat att det är felaktig inloggning och så hamnar jag på ruta ett igen.

Naturligtvis är det skit bakom spakarna men jag tror just den här skiten skiter i att använda kortet på nätet nu när det inte funkar längre. Jag dissade jobbets Nordeakort av samma skäl – för struligt att handla på nätet och med alla steg och tillbehör med dosor och så för att lyckas – och gick tillbaka till mitt privata Eurocard. Enklare med koder än dosor trots allt, jag har ju bara +25 lösenord redan i min dator och telefon i klartext för att klara vardagen, men jag anstränger mig väl, tänkte jag, för handla på nätet behöver jag ju...

Jag får väl leta vidare efter kort som t.o.m. jag klarar av. Tack för mina +15 år som kund.

Säkerhet is King"

Aaaargh... jag får ont i magen bara av att läsa detta.

Queens gamla "Another one bites the dust" kommer osökt upp i mina tankar, men jag vet inte om det är på grund av ilskan som jag känner, eller om det är på grund av att sången så bra beskriver vad dessa storföretag just nu gör med sina kunder. En efter en skjuter de ner dem, tvingar dem att bryta kundrelationer som i övrigt uppenbart varit OK i mer än 15 år. På grund av ett dåligt IT-system!?

Tack och lov så straffar sig denna typ av beteende snabbt och skoningslöst. Eurocard har nu en kund mindre, and another one, and another one...

/Johan Berndtsson

PS. Jag tar gärna emot fler bcc-, eller cc-mail på liknande ärenden som ni skickar till olika organisationer. Alla intressanta case publicerar jag på bloggen! DS.

Lämna en kommentar

3 kommentarer

  • André

    Nordeas nya lösning för att handla med kort har förändrat mitt sätt att handla på nätet. Jag kan mitt kortnummer utantill och kunde förut ligga och göra lite impulsköp i soffan. Nu har det istället blivit ett projekt att handla över nätet. Jag måste hitta igen både kortet och den förbannade dosan från Nordea. Knappa kontrollkoder och pinkoder hit och dit. Det positiva är att med mindre impulsköp så blir det mer kvar på kontot.

  • MagnusB

    Låter pissigt! Måste slå ett slag för Swedbanks tjänst e-kort, http://www.swedbank.se/sst/inf/out/infOutWww1/0,,135175,00.html E-kort genererar ett tillfälligt kortnummer som du sedan använder när du handlar på nätet. Du bestämmer själv maxbelopp (upp till 50 000kr) och hur lång tid kortet ska gälla (1 månad och uppåt). Exempel:Du ska köpa ett gäng kläder från USA för 679 kr. Du öppnar en ny webbläsarflik och loggar in på e-kort i ett litet separat webbläsarfönster (som du kan se parallellt med köpflödet på sajten som du handlar på). Du loggar in med personnummer och pinkod (6 tecken). Du skapar ett e-kortnummer på 700 kr och låter det gälla i 2 månader. Det tillfälliga kortnumret genereras som en bild (som gissningvis är svårare att "se" än text om någon skulle ha hackat din dator). Om kortnumret kommer på villovägar på nätet så kan du max bli av med det satta maxbeloppet. Du slipper lämna ut dit kortnummer och kan komma åt tjänsten varifrån du vill eftersom du slipper släpa på dosor och kode...men du behöver förstås lägga ännu en pinkod på minnet och ett Swedbank-kort att koppla tjänsten till. Funkar fin-fint på 99% av alla sajter jag testat på (flygbolag, e-handelsajter mm). Den enda sajt som ännu inte funkat med e-kort är SFs biosajt, http://www.sf.se (som brister i mycket annat också).

  • Jonas Söderström

    Jag hade också problem med EuroCard. Hade glömt mitt lösenord, men fick nytt via mejl. Går till inloggningssidan som har tre fält att fylla i: Lösenord: [ ] Nytt lösenord: [ ] Upprepa nytt lösenord: [ ] Jag fyllde i mitt nya, mig tillskickade lösenord i fält två och tre. Blev inte inloggad. Försökte igen. Samma fel. Till slut insåg jag, att jag skulle skriva in det lösenord jag fått i den första rutan! Ur systemets synpunkt var det som skickats till mig nu mitt lösenord. Men jag tänkte naturligtvis på det som mitt NYA lösenord...!! Användarens uppfattning om systemets tillstånd vs. systemets uppfattning om sitt tillstånd. Användaren 0, systemet 1.