Facebook lika viktigt som internet

Mikael Zackrisson

Jag tror det var någon gång i mitten av 00-talet som insikten till kom till de flesta företag – Vi måste finnas på webben. I någon form. Nästan oavsett om du driver ett multinationellt bolag eller en lokal pizzeria så måste du fundera på din webbnärvaro. Du kan inte strunta i det.

Då, 2005, var Google den stora aktören som hade ändrat allt. I dag skriver vi 2012 och om ni har missat det har vi en ny spelare som tagit sig in i i alla fall 4,5 miljoner svenskars medvetande, och 850 miljoner andras. Det är galet stort, om man tänker på att bolaget och tjänsten var i princip okänd för fem år sedan. Jag var i Palo Alto våren 2007, och alla där pratade om Facebook och deras öppna API som de precis hade släppt. Jag var pappaledig, men mejlade hem till min dåvarande redaktion att det här måste ni skriva om. Hösten efter exploderade det.

Mark Zuckerberg Mark Zuckerberg på en av Facebooks utvecklarträffar i Palo Alto 2007. Foto: Scott Beale / Laughing Squid (Du kan även se bilder på David Choes mångmiljonvärderade målningar i Scott Beales blogginlägg.)

Nu ska Facebook börsnoteras och vi har för första gången fått officiella siffror på hur det ser ut på riktigt. Förutom storleken så är det rätt intressant att se att Facebook har gått med vinst ända sedan 2009, vilket kanske inte alla trott. Så sent som 2010 avfärdade till exempel Aftonbladets chefredaktör Jan Helin Facebook med ord som i dag känns episka: "Show me the money". Helin menade att Facebook minsann inte var någon konkurrent till den svenska kvällstidningen som varit pionjärer på det svenska internet och i vissa avseenden drivit utvecklingen på mainstreamwebben. "Expressen är vår konkurrent", menade han. Gissningsvis resonerar han lite annorlunda i dag.

Det stora skiftet ligger i hur mycket tid vi tillbringar med olika medier. Läsning av papperstidningar har rasat sakta men säkert de senaste tio åren, i stället sitter vi och facebookar på tunnelbanan, eller på fikarasten på jobbet.

Förra veckan kom nya oberoende siffror på hur mycket svenskarna använder Facebook i mobilen. I våras meddelade Facebook själva att de hade 1,2 miljoner inloggade svenskar i mobilen varje dag, de nya oberoende Orvestosiffrorna är inte riktigt så starka, 1 020 000 svenskar om dagen.

Enligt Facebook själva är 73 procent av de 4,5 miljoner svenskar som är medlemmar inne varje dag. Det är 3,3 miljoner svenskar det.

Ändå är det helt hårresande siffror, om man betänker att Facebook var helt okänt i Sverige för fem år sedan. Som jämförelse läser 31 procent av svenskarna 9–79 år en kvällstidning varje dag. Jan Helin har all anledning att vara bekymrad.

Med de här siffrorna förstår jag att många marknads- och informationschefer i dag inser att "vi måste finnas på Facebook". Samtidigt är det svårt att riktigt veta vad man ska göra där.

I förra veckan blossade det upp en diskussion kring att vd:n för Media Evolution, organisation som ska hålla kolla och spana in i framtiden, berättade att han tänkte sluta använda Facebook. Internetprofilen Joakim Jardenberg blev så upprörd att han tänkte lämna Media Evolution. Måste vd:n på ett stort företag finnas på Facebook? var frågan. Jag tror i Media Evolutions fall att det blir väldigt svårt att jobba med media eller någon form av webbverksamhet på ett trovärdigt sätt utan att aktivt vara med på en så stor plattform som Facebook. Sedan kan man som individ själva välja hur privat eller transparent man ska vara.

För andra företag och organisationer, som är inte jobbar med framtidsfrågor kring media, tror jag inte vd personligen behöver finnas på Facebook. Däremot måste någon i marknads- eller informationsorganisationen finnas där.

För några år sedan var det någon som sade att alla företag som säljer till konsumenter borde ha en 16-åring anställd, som kan ge dem inblick i hur unga tänker. Av samma skäl tror jag alla företag som har relationer med konsumenter måste finnas på Facebook. Det är så mycket som händer där, så många snackisar, så många tankar och attityd kring vårt samhälle, som man annars kan ha svårt för att upptäcka.

Mikael Zackrisson har jobbat med media och internet sedan slutet av 90-talet, bland annat som chefredaktör för Internetworld och Ekonominyheterna.se. Sedan 2012 är han digital strateg på InUse.

Lämna en kommentar

4 kommentarer

  • Kal Ström

    Det känns lite som felformulerat. Facebook är inte en tjänst längre. Det är för stort för det.

    Det är som ett annat internet. Google var en tjänst på uebben.

    Det här är mer som i början av webben när Aftonbladet skulle hitta en affär på webben. Nu ska de hitta en affär på Facebook (också).

  • patricw

    Tyvärr har Facebook spårat ur lite rent designmässigt. Det är tråkigt att det inte finns något riktig konkurrent. Facebook känns tyvärr inte särskilt användaranpassat, användaren verkar alltid komma i andra hand.

  • Michael

    Kritiken mot aftonbladet är lite orättvis, de har 2 milljoner besökare dagligen som måste sägas vara väldigt slagkraftigt emot fb:s 3,3 miljoner. Sedan får vi inte glömma mängden länkar från fb till facebook. Det är snarare så att fb och aftonbladet.se är i symbios, snarare än konkurenssituation skulle jag säga. Vilket ger Jan helin mer eller mindre rätt när han säger att expressen är den största konkurenten.

  • Mikael Zackrisson

    Jag kan erkänna att rubriken inte var den bästa. Mitt syfte var att visa, precis som Kal skriver, att Facebook numera är så stort att det nästan är som ett nytt internet, och att företag därmed måste på något vis förhålla sig till det. Man kan inte avfärda vad som händer där, eller hur människor (ens kunder? Anställda? Partners?) agerar där.

    Ang Aftonbladetjämförelsen: Visst, AB utnyttjar FB för sina kommentarer, en sorts symbios. Och det är ju smart. Men helt klart är ju att FB stjäl tid från AB och andra mediesajter. Jag är övertygad om att Jan Helin hellre hade sett att folk ägnade kvällarna och bussresorna på dagarna med att hänga på AB i stället för FB. Eller om man formulerar det så här: För ett par år sedan var Aftonbladet.se de facto startsidan för väldigt många svenskar, idag vette sjutton om det inte är facebook. Det är inte en position som är kul att tappa.