#FBTB14 – wow! Vilken succé!

Jonas Söderström

Det tog nästan ett helt dygn att smälta From Business to Buttons 14. Vilken känsla att se halva hela ux-Sverige på plats på ett fullsatt Chinateatern. Och vilken energi från scenen! fbtb scenen Kim Goodwin kickade loss med en insiktsfull analys av hur organisationer fungerar. Hur man som ux-are kan förhålla sig till adhocracies, clans, hierarchies, och market cultures fascinerade de flesta i salongen. Kim Goodwin Det jag fastnade för i Chris Risdon inslag var Service Anticipation Gap, eller #SAG - skillnaden mellan den service vi förväntar oss och den vi får. Den illustreras av att i USA spenderas runt 40 miljarder på reklam - men bara 2-5 miljarder på service design, det som faktiskt ska uppfylla förväntningarna som reklamen sätter. E Dave Malouf förklarade hur storytelling är oundgängligt för att kunna dela en upplevelse med andra - och du måste faktiskt se den indiska (!) reklamfilmen från Google som Dave visade: utan att förstå ett ord som sägs kommer du att förstå storyn - och vad produkten gör.

Christina Li höll oss kvar i Asien och gav praktiska och fascinerande insikter om UX i Kina och råd kring hur man bättre kan förstå den kinesiska affärskulturen. En reflektion jag hörde på förmiddagen: de flesta produkter med gamla etniska stereotyper i varumärket har försvunnit ... men Chinateatern har kvar sin karikatyr av en kines. Lite märkligt. A1 Lunchen under ljuskronorna i Berns stora sal i guldskenet från väggarna imponerade på utländska gäster, varav några hördes viska "Nobelmiddagen, wow..." lunch

Själv tyckte jag Jeff Gothelf prat om att bygga effektiva team var bland de intressantaste. Building Successful In-House Innovation Teams  var just en utmärkt story - jag säger bara: den levande kanonkulan! - som satte mycket av resonemangen i Jeff's bok Lean UX i en lättbegriplig kontext. M kopia Efter Jeff visade Johan Berndtsson och Ingrid Domingues resultaten av den svenska ux-undersökningen. Att 16 procent av företagen hade en CXO, Chief Experience Officer, eller någon med motsvarande ansvar, tyckte jag var överraskande mycket - och bra! F Efter ett samtal på scenen om How To Organize Teams To Create Great UX avslutade Cennydd Bowles konferensen med en lågmäld men drabbande vädjan till oss att göra etiska val i arbetet: The etichal designer var en otroligt stark avslutning. Cennydd Bowles Och därefter förstås mingel. D Och mer mingel ... K ... innan det var punkt för en fantastisk dag. O Igen, wow.

Bilder av Lotta Notfjäll, Jon Karlsson, Henrik Östlund, Anders Thid, Fredrik Andersson. Ännu fler bilder kan ses på Facebook.

Lämna en kommentar