Felanmäl dålig design!

Mikael Lindh

Västtrafik testar nya realtidsskyltar för den lokala båttrafiken i Göteborg.

Vasttrafikskylt2

Tänk dig följande:

  • Skylten sitter vid kajen (här går inga bussar).
  • Båtarna har namn inte nummer (Älvsnabben och Älvsnabbaren).
  • Den där symbolen har jag sett på min kamera (jag tror den har med automatisk fotografering att göra).
  • Båten borde vara här nu. Vad betyder 27?
  • Jag skall inte till Klippan.

Som interaktionsdesigner har jag blivit itutad att "det inte är användaren det är fel på" (myntat av okänd klok person), så därför blev jag i söndags tvungen att felanmäla skylten.

En tydligt placerad lapp på skyltens framsida beskriver hur jag ska SMS:a in min felanmälan. Vad bra, tänkte jag och skrev mitt SMS. Tyvärr kunde man bara anmäla att det var fel... man kunde inte beskriva vilket felet var.

Hur har de tänkt? Får en svag känsla av att de lade all kraft på att få SMS-tjänsten att fungera. Hoppas bara de fick mitt SMS. För jag fick åka runt halva stan (med buss) och kom fram en timme senare än tänkt.

Hoppas det hjälper att felanmäla dålig design och inte bara rena funktionsfel och att de som gjort skylten nästa gång tar reda på hur de bör informera resenärerna vid sin båthållplats.

/Mikael Lindh

Lämna en kommentar

11 kommentarer

  • Jonas Olson

    Jag förstod inte riktigt vad den här skylten hade med båttrafiken att göra, men om jag sett den på en busshållplats hade jag inte haft några problem med att förstå den, buss 180 mot Klippan kommer om 27 minuter. Den visar inte fler än den nästkommande bussen, vilket kan ses som en nackdel för alla som inte ska med den bussen. Men om den däremot suttit på en "båthållplats", eller hur det nu funkar, så hade det varit väldigt snurrigt! Det verkar dock som om den är till för att visa hur man ska ta sig vidare från båten. Symbolen för att visa tiden kvar till bussen kommer tycker jag funkar, även om jag hade inverterat den, så att visaren var påväg mot en punkt istället för ifrån. Nu ser det ut som om det förflutit 27 mellan en tidpunkt och en annan okänd tidpunkt. Jag vet inte om det är jag som har missuppfattat dig såhär på morgonkvisten eller om du bara behövde ta ut dina aggressioner mot lokaltrafiken? =)

  • Ola

    Måste hålla med, otroligt dålig skylt. Men menar dom att det där ska vara nån slags ersättning för de skyltar dom har inne i stan? Inne i stan är dom ju väldigt logiska.

  • Bamse

    Har även jag reagerat över denna märkliga skylt. Om båtarnas "linjenummer", som i det här fallet är 180 för Älvsnabben, hade använts vid skyltning på båten så hade i alla fall den dagliga pendlaren kunnat koppla nummret på skylten till båten. Anledningen till att samma skylt används till både busstrafik och båttrafik borde väl vara att spara pengar? I så fall kanske man kunde skrota namnet "Älvsnabben" helt och istället använda "Båt 180" som namn på linjen?

  • Mikael Lindh

    Skönt att fler har funderat kring skylten :) Hade det varit en hållplats som bara trafikerades av en busslinje åt ett håll så hade nog denna skylten kunnat fungera. Jag tror man hade lärt sig vad informationen betydde och tyckt den var väldigt nyttig. Hållplatserna med dessa skyltar trafikeras dock av enbart båtar. Det finns två olika linjer som båda går fram och tillbaka, d.v.s. 4 olika båtar kan om man har otur besöka hållplatsen. Dessutom är det ingen som vet båtarnas nummer eftersom de går under namn. Bamses fundering om att de vill spara pengar låter ju logisk, men jag har tyvärr inte sett dessa skyltar på någon busshållsplats i Göteborg. Där används ett annat system som Ola kommenterat faktiskt är väldigt logiskt. Jonas kommentar kring symbolen kan jag delvis hålla med om. Visst man kan lista ut att det har med tid att göra, men varför ska man behöva tänka? Kunde det inte varit bättre om man t.ex. hade skrivit "min" efter siffran 27? Kan man inte hitta en tydlig symbol bör man enligt min mening försöka lösa det på något annat sätt. I söndags var jag åtminstone inte sugen på att stå där och fundera... Och aggressioner mot lokaltrafiken, visst, det kan jag ställa upp på... Där finns ett stort utrymme för förbättringar. Tack för era kommentarer. /M

  • Johan

    Här är en länk som hjälper till att felanmäla dålig design: http://www.design-police.org/

  • Jonas Olson

    Om man använder en buss för att symbolisera båttrafik och dessutom använder ett benämningssystem som ingen känner till, då kan jag också förstå att man blir lite ilsk! Det är ju rentigenom väldigt märkligt tänkt allting.

  • Anna

    Mikael, skyltarna används för busstrafiken också, men inte inne i sta'n. Min busslinje (17) har de skyltarna i väntkuren, men där är det bara denna enda busslinje som går, inte några andra turer av varken buss, båt eller spårvagn. Vid de hållplatser där det går både spårvagn o buss verkar det vara den skyltvarianten som finns inne i centrum.

  • Mikael Lindh

    Anna, tack för infon... har inte sett att de används för busstrafiken. Men det är väl bra antar jag. Många hållplatser med mindre trafik brukar inte ha någon skylt alls utan bara turlista. All extra hjälp är bra. Det bästa hade väl kanske varit samma skyltar inom hela regionen? /M

  • eric idebro

    Problemet med ikoner: ur får man dem intuitiva? Mitt förslag till lokaltrafiken i gbg: skriv i klartext istället: "27 minuter kvar."

  • Emil Ovemar

    Hej! Jag har idag börjat med taggen "korkat" på Flickr för att samla foton och skärmdumpar på dålig/korkad design: http://www.flickr.com/photos/tags/korkat/ Med korkat menar jag inte bara dålig användbarhet eller svårt att förstå utan även dålig användarupplevelse, dålig kundvård osv... Startade även en Flickrgrupp med en pool samt möjlighet till diskussion: http://www.flickr.com/groups/korkat/ Någon annan som är sugen på att bidra med exempel? This is broken finns ju men jag tycker det vore kul att köra svenska exempel och kunna kommentera och diskutera på svenska (finns det redan?). Kom fram till att Flickr kanske är bästa sättet att prata kring dåliga exempel. Sen är det ju mer konstruktivt att ta fram bättre lösningar men någonstans måste man ju börja! Emil

  • Christian Davén

    I busskurerna vid centralen i Västerås visas hur lång tid det är till nästa och nästnästa buss. Men när jag skulle ta en buss var jag tvungen att fråga infödingarna vad siffrorna betydde. Det är inte lyckad design, det heller. (Tyvärr minns jag inte exakt vad det står.)