Film-fredag med Bill Derouchey: Om att väva in mänsklighet i design

Johan Berndtsson

En av mina favoriter på detta års From Business to Buttons var Bill Derouchey med presentationen "Designing Humanity Into Your Products". Han var en av flera talare på UX-konferensen som pratade om språkets effekter på upplevelsen ur ett designperspektiv, så nog våras det för den mänskliga rösten. Äntligen.


När jag pratar med kunder och vi gör granskningar av webbplatser eller system så är språket ofta ett av de större problemen. Tillkrånglat, vagt och skrivet med ett tilltal som inte alls passar målgruppen. I värsta fall passar tonen heller inte varumärket eller produkten. Bill Deroucheys presentation om att tonen är en väldigt underskattad del i designen av till exempel webbplatser känns extra aktuell i det dialogiska korståg som sociala medier medför (något som jag bloggat om här tidigare).

Varför du ska se presentationen

Bill visar hur vi kan skapa engagemang och relationer genom att använda rätt språk på allt från felmeddelanden till laddningssnurror. Med rätt ton skiner människorna bakom varumärkena och produkterna igenom och vi får en chans att mötas och visa vi att vi har byggt varan, varumärket eller tjänsten med användaren i bakhuvudet. De riktigt skickliga lyckas till och med skapa saknad efter ett felmeddelande (som Flickrs "Flickr is having a massage") eller ett enormt känslomässigt engagemang för felmeddelande-ikonen "The Fail Whale" på Twitter. 

Bill ger också exempel på de olika röster som ny teknik går igenom: 
  1. instruktionsrösten
  2. ingenjörsrösten
  3. kompisrösten

Förvånande många är, om du frågar mig, fortfarande kvar i första fasen och talar med en irriterande undervisande ton om teknik eller användning som är självklar. Andra är pratar utifrån sin egen verklighet och blir obegripliga, ett tecken på ingenjörsrösten. I Bills presentation låter det lite som att den mänskliga kompisrösten är den ultimata - därom kan jag gärna tvista - särskilt när det kommer till offentlig sektor eller till tjänster och varumärken där jag inte vill bli tilltalad som en kompis. Det går att låta mänsklig och begriplig ändå. Nog sagt, spana in den tänkvärda presentationen nedan och skriv gärna vad du tycker eller bidra med tips på god eller ond ton i kommentarerna!



Slutreflektion: Tonalitet definitivt ett ämne för användar-upplevelse-folket!

Jag ser det som ett gott tecken att vi börjar se mer och mer av dessa presentationer utanför copy- och retorikvärlden. Diskussionen hör definitivt hemma bland  alla som jobbar med att skapa upplevelser, därför är jag extra nöjd med att ämnet togs upp i olika former på en UX-konferens

"De pratade mitt språk" eller "de/det talade direkt till mig" är ju två av de finaste omdömena man kan få som varumärke, tjänst eller vara. Det mesta vi designar är förhoppningsvis skapat med människan i åtanke: hennes behov, känslor och språk. Tiden att kommunicera det genom att prata mänskligt i våra tekniska och digitala artefakter är verkligen kommen. För du skriver väl under på "Clutrain-manifestet"? 

Lämna en kommentar