"Fokus på användarupplevelsen ger resultat!"

Sara Doltz

Juryn valde ut 11 finalister bland de över 100 nominerade till inUse Award. Vi ringde Dooer, Efterlevandeguiden, Loop Rocks och iZettle för att ta dem på pulsen inför galakvällen den 5 oktober.

Ingegerd Widell är verksamhetsutvecklare på Skatteverket, hon är en av parterna i myndighetstrion som står bakom Efterlevandeguiden. En sajt med praktika tips, checklista och allt du behöver veta när någon som står dig nära gått bort. Sajten lanserades för drygt ett år sedan.

– Vi jobbar fortfarande hårt med att utveckla Efterlevandeguiden. Det är fler som vill vara med, i veckan hade vi möte med Transportstyrelsen som också ser fördelarna med sajten. Nästa steg är samarbete med Sveriges begravningsbyråer, berättar Ingegerd Widell.

De andra myndigheterna som står bakom Efterlevandeguiden.se är Pensionsmyndigheten och Försäkringskassan. 

Rolig bokföring

I en helt annan genre finns Dooer, en bokföringstjänst – praktiskt mobil och modern eknomihjälp, enligt Award-juryn. På Dooer anser man att nyckeln till ett bra designarbete är samarbete.

­– Design hos oss är en fortlöpande process där utvecklare, UX-designers och ekonomer med domänkunskap jobbar tillsammans för att angripa problem som funnits länge, med nya ögon. En följd av vårt tighta samarbete internt är att det blir en integral del av designen hur saker ska se ut medan de laddar eller om något oväntat skulle hända med systemet. Detta finns med redan på prototypstadiet, berättar Karl Eckerlund på Dooer.

Fjäder i hatten

iZettle är det Björn Simonson, Head of Product Design som får svara på frågorna. Kunderna finns över hela världen, från centrala London till Sao Paulo, och för att skapa en bra användarupplevelse för hela den geografiskt spridda målgruppen lyfter han ödmjukhet och nyfikenhet som viktiga faktorer:

– Vi tar med oss samma nyfikenhet överallt och iZettle har med hjälp av våra dedikerade user researchers byggt upp en genuin förståelse för de varierande utmaningar våra olika användare står inför. De kvalitativa insikterna kombinerar vi med analys av data för att förstå både hur och varför våra kunder använder våra produkter som de gör, säger han och fortsätter:

– En bra användarupplevelse kräver också att vi är öppna för att vi kan ha fel. Därför är vi noga med att testa förändringar och verifiera att vi förstått kundernas behov genom hela vår designprocess. 

Vad skulle det betyda om ni vann?
– Det skulle vara en riktig fjäder i hatten och förhoppningsvis inspirera inte bara oss internt utan också andra i vår bransch att fortsätta pusha utvecklingen inom UX.   

6 000 användare med stenfokus

En annan av finalisterna är Loop Rocks, en app som kopplar samman de som behöver sten, grus, fyllnadsmaterial med de som vill bli av med det. Man matchar utbud med efterfrågan helt enkelt. Tjänsten startades i ett litet startup-team och på 16 veckor gick man från idé till lansering. I dagsläget har man 6 000 användare.

Anna Wahlström, Head of Service Design, hur känns det att vara nominerad?
– Det känns fantastiskt kul såklart! Det är en bekräftelse på att vårt fokus på användarupplevelsen verkligen ger resultat. Vårt mål är att förändra samhället genom användarcentrerad design och smarta tekniklösningar, och det verkar som att vi är på rätt spår!

Loop Rocks träffar sina användare löpande och regelbundet. De tar en fika, pratar, testar nya funktioner och får rundvandringar på byggen och anläggningar som ger djupare insikter.

– Att förstå våra användares verksamhet och deras utmaningar, drivkrafter och behov är absolut core för oss. Vi har ett team med UX, UI och utvecklare som jobbar agilt och extremt tajt. Vi blandar ”vanlig” produktutveckling med designsprintar och vi jobbar med både kvalitativ och kvantitativ research, berättar Anna Wahlström.

Vi har färre än 10 biljetter kvar till galakvällen den 5 oktober. Glöm inte att anmäla dig om du vill komma.

Lämna en kommentar