Företagen får svårt att gömma sig på Facebook

Jakob Rönnemalm

2012 - året då massan på Facebook fick uppmärksamhet

Det har väl knappast undgått någon att företag som exempelvis Ryanair, McDonalds, Lindex och Swedbank fått sin beskärda del av snöbollseffekterna på Facebook. Ett kritiskt inlägg som tidigare endast sågs av de som gillade företagens sidor är sedan Facebook ändrade om i sin layout tillgängligt för alla som även är vänner med skribenten, och de som gillar eller kommenterar det specifika inlägget.

Denna inledande del kunde skrivits redan tidigt under 2012, när Facebook faktiskt öppnade upp möjligheten att se vad dina vänner gör och gillar. Men antalet fall av kritik som fått både större uppmärksamhet i media, och säkert också i ditt egna flöde på Facebook har ökat, och lär fortsätta öka. Snöbollseffekten gör att företagen får svårt att gömma sig.

 

15 minuter i rampljuset Personen som skrev kommentaren till Tv4 uppmärksammades även i media. Han intervjuades bland annat av Nyheter24 och nyheten om att Tv4 faktiskt tog detta på allvar och tänkte göra något åt saken uppmärksammades i de flesta medier.

Så vilken kritik ska företagen ta på allvar och finns det kritik som är riktad mot företag som faktiskt bara är påhittat för att få "likes" och uppmärksamhet?

På Swedbanks Facebooksida fanns under hösten ett inlägg som inte bara fått stor spridning men som också kopierats av användare i en förmodad förhoppning att få liknande genomslagskraft.

swedbank

swedbank2

Vanliga uppdateringar sprids också Det är inte bara företagen som fått inlägg riktade mot sig. Vanliga statusuppdateringar där personer tar ställning i aktuella frågor och även där får stor spridning är en trend som blir vanligare. Här är ämnesområdena väldigt varierande men politiska ställningstagande eller uppdateringar kring aktuella nyheter är vanliga.

Facebook är inte längre en kanal där du umgås med dina "vänner" utan du får nu även tillgång till andra personers uppdateringar och du har varje dag möjligheten att ta ställning i olika frågor, om du nu vill det.

Orkar vi? Facebook som ett verktyg för att sprida din och andras åsikter har exploderat under 2012. Men orkar vi i vårt nyhetsflöde mötas av att våra "vänner" varje dag gillar eller kommenterar statusar skrivna av personer som vi inte har en aning om vilka det är?

Att få säga sin åsikt har alltid lockat, och att även ha "rätt" åsikt är nog en del av anledningen till att snöbollseffekterna fortsätter. Om vi någon gång tröttnar finns det alltid alternativa vägar, lämna Facebook eller lämna din Facebook-vän som alltid ska kommentera denna typen av inlägg. Men för företag som missköter sig är det numera omöjligt att gömma sig.

Lämna en kommentar