Framtidens bilar - kräv mer av förarupplevelsen

Adeliina Aho Tarkka

”Hej, välkommen!

Vad kan jag hjälpa dig med idag? Du letar efter en bil, ok. Då har du kommit rätt! Vad är det du är ute efter? Är det möjligtvis en bil som är enkel att förstå? Som saknar blinkande lampor som är otydliga med att säga vad som är fel, ljud som är irriterande men inte talar om vad det varnas om, en bil som saknar den där ”vad är det här till för”-knappen. Jasså, det är det. Då har jag precis det du letar efter, det är en helt vanlig bil du ska ha!” Låter det såhär när du letar efter en ny bil? Det kanske borde göra det.

Bilar kommer i många olika former och utseenden. De finns i alla prisklasser och finns med olika kombinationer av funktioner där varje biltillverkare har sitt signum. Utseende och styling spelar ofta en stor roll för bilens varumärke. Det läggs mycket pengar och tid på att ta fram den där bilen som representerar biltillverkarnas visioner och kreativitet. Vid släpp av nya bilar brukar uppmärksamhet riktas mot det som är snyggt och designat. Men hur mycket uppmärksamhet läggs på användargränssnittet?

Att en bil är utformad så att alla förstår sig på den är sällan det största argumentet för att köpa en bil. Det är vanligare att fokusera på bilens prestanda, antalet hästkrafter, ljudsystemet eller andra tekniska detaljer.

Den medvetne konsumenten provkör sin bil innan köpet för att veta att allting fungerar som det ska; motorn låter bra, ljudsystemet har bra drag, växlingen är smidig. Allt det här resulterar i en känsla för bilen, ifall den är bra eller inte. Men användargränssnittet, det påverkar väl också den där känslan? Ja, sannolikt påverkar det helhetsbilden till det bättre eller sämre, och ifall andra delar i bilen är önskvärda kan många köpare vara förlåtande till ett dåligt HMI (Human Machine Interface).

Hur ett HMI utformas i en bil är idag ofta kopplat till hur mycket tillverkaren valt att satsa på utvecklingen av bilen som helhet. I bilar som hör till de dyrare segmenten är det möjligt att se att mer tid och engagemang har lagts på finish, färg och funktion. I billigare bilar är det ofta tydligt att dessa faktorer inte varit lika viktiga. Att det skiljer sig åt mellan olika prisklasser gällande mängden funktioner och utseende är ganska naturligt, du får det du betalar för. Men att välja en billigare bil ska inte resultera i att du får ett sämre HMI. Trots detta är det fullt möjligt att gå till en bilhandlare och hitta bilar (oftast ”billiga”) av årets modell som har föråldrade gränssnitt som är svåra att förstå. Ett bra HMI borde vara en självklarhet för alla bilar, i alla prisklasser. 

Många spenderar mycket tid i sin bil, i pendling till jobbet eller aktiviteter på fritiden. Att behöva uppleva ett dåligt HMI varje gång man sitter i bilen kan göra vem som helst irriterad och på dåligt humör. Ett HMI anpassat till körningen som också är enkelt att förstå och använda påverkar ditt intryck av bilen och kan förbättra hela körupplevelsen.

Hos nästintill varje biltillverkare finns det team som arbetar med att åstadkomma ett bra HMI. I deras arbete utmanas de av den växande mängden funktioner och system som bilarna matas med och som alla ska interagera med föraren. Samtidigt förväntas bilar innehålla den senaste tekniken och invanda beteendemönster från konsumentprodukter förväntas även fungera i bilar. En av de tydligaste trenderna som pekar på det är användningen av pekskärmar. Men ger stora pekskärmar verkligen en bra användarupplevelse under körning? En pekskärm kräver visuell uppmärksamhet under användning, vilket inte är optimalt när bilen befinner sig på vägen. Att däremot använda den vid stillastående kan ge stora fördelar i flexibilitet jämfört med knappar. Precis som en pekskärm kan en stor mängd knappar vara krävande under körning där föraren behöver hitta rätt knapp bland flera för att få en önskad effekt. Men att placera knapparna utifrån kategorier eller användning underlättar mycket och det är möjligt att lära sig var knapparna finns.

Så vad är egentligen det bästa? I bilen är körningen det som ska stå i fokus medan allt annat kommer i andra hand. Alla system i bilen som har ett gränssnitt mot föraren ska därför vara utformade så att uppmärksamheten kan hållas på vägen samtidigt som enkla, korta kommandon kan utföras. Kanske ska hörseln eller känseln användas mer, eller varför inte våra röster. Röststyrning är en teknik som funnits länge och som redan är på gång även i bilindustrin. Med ett knapptryck eller ett kommando är det möjligt att med den egna rösten styra funktioner i bilen.

HMI och användarupplevelser har en allt mer central roll på flera fronter, även i bilarna. Som medveten konsument är det därför möjligt att vara med och påverka hur framtida bilar kommer att se ut. Utvärdera bilar, testa och ställ krav. Det ska vara enkelt att använda tekniken som finns i bilen, så nöj dig inte med att behöva leta efter favoritfunktionerna eller bläddra bland komplicerade menyer. Genom att ha bra HMI som en av punkterna att bedöma vid en provkörning kommer det bli ett självklart säljargument i framtiden.

Lämna en kommentar