Goddag yxskaft, SAS (live från Arlanda)

Johan Berndtsson

Checkainsms Aah, så lätt det är att tappa förtjusningen inför teknik.

Till höger ser ni det SMS jag fick nyss: Du kan nu checka in på ditt flyg till Göteborg. Bra service, visst, om det inte vore för att ...

  1. Jag checkade in redan i går kväll via nätet.
  2. SMS:et anlände 9 minuter efter planets avgångstid ...
  3. ... tillika 4 minuter efter att det annonserats här på Arlanda att planet var inställt.

Några SMS med besked om att planet först var försenat, sedan helt inställt, hade förstås inte kommit.

Så här sittar jag på Arlanda och livebloggar. För de två timmarnas försening erbjuder SAS 75 kronor i kaffepengar.

Jag frågar tjejen i servicedisken varför meddelandet gått ut.  "Jaja", säger hon, "den tekniken..." och hon berättar  något om hur den gamla flighten ligger kvar i systemet och jag är inbokad på både den och en ny samtidigt, men att det ju inte borde ha gått ut ett meddelande, och varför det inte kommit något förseningsmeddelande kan hon förstås inte förklara.

Så när hon ska checka in mig på den NYA flighten ber hon mig om mitt bagagekvitto. Jag ger henne fingret. Det vill säga, på ett hövligt sätt. Jag har ju checkat in bagaget med den nya pekfinger-scanningen.

"Nej, tyvärr," säger hon. "Det ligger inte kvar i systemet". Vilket dock papperskvittots nummer gör. Men hon kan inte få fram det ur systemet - trots att jag flyttats över automatiskt till den nya flighten - utan måste läsa det från bagagekvittot ...

Hur länge ska det dröja innan företagen inser att de inte kan fortsätta låta sina system skicka ut förvirrande meddelanden? Den anställde som skulle ropat ut samma sak i högtalarna på Arlanda hade förmodligen blivit kallad till ett allvarligt samtal med sin chef ganska snabbt...

/Jonas Söderström

Lämna en kommentar