Google börjar med filtrering

Jon Karlsson

Google håller just nu på att testa sitt nya gränssnitt. Ni kan själv komma åt och testa det genom att följa denna guide.

Så var är de stora förändringarna? Ja, förutom lite gladare färger, expanderbara resultat och en uppdaterad sida för avancerad sök så är den stora förändringen filtreringen av sökresultaten (klicka på bilden för att zooma).

Googles nya sökgränssnitt

Googles nya sökgränssnitt

Filtreringen (eller förfiningen som kanske är en bättre beskrivning) är uppbyggd av 4 olika komponenter:

1. Kategorifiltreringen

Möjliggör att filtrera sökträffarna beroende på vilken kategori som Google bedömer att de tillhör. De kategorier som finns tillgängliga är: nyheter, bilder, video, bloggar, böcker, kartor, shopping och diskussionsforum.

Ett perfekt verktyg för att avgränsa sin sökning, även om funktionen delvis har funnits där sedan tidigare i och med "menynavigationen" överst på sidan. Nu finns det dock fler saker att filtrera på och funktionen tydliggörs på ett helt annat sätt.

2. Annat av intresse (See also)

Här visas söktermer som är inom samma område. Söker man exempelvis på "apple" visas resultat som "hp", "dell" och "sony". Kanske inte en killerfunktion, men det bidrar till att sätta det man söker på i en kontext.

3. Tidsparametrar

Vem har inte varit irriterad över att hitta gamla resultat när man söker efter något som har hänt den senaste veckan. Nu råder Google bot på detta! Standardinställningen är "Any time", men sen kan man också filtrera på: Recent results, Past hour, Past 24 hours, Past week, Past year och Custom range (där man själv kan definiera en avgränsad tidsperiod). Fantastiskt säger jag! :)

4. Resultatpresentation

Här erbjuds nya sätt att visa sökresultatet på. Timeline fungerar som ett komplement till Tidsparametrarna där man kan avgränsa sitt rökresultat beroende på vilket år som nämns i texten på den indexerade sidan. Page images och Page previews plockar enskilda bilder respektive skärmdumpar från den indexerade sidan. Man kan också välja att få fler eller färre shoppingsidor i resultatlistningen (vad det nu skall vara bra för).

Sammanfattningsvis blir jag glad när jag ser vad Google har i kikaren för deras framtida sök. Visst finns det saker som kan förbättras, men jag tycker att det ser väldigt lovande ut.

Lämna en kommentar

2 kommentarer