Göteborgs Trafikkontor- vad hände med "användarvänligheten"?

Jakob Hammarbäck

För ett tag sedan kunde ni se en film här på bloggen om de nya lånecyklarna i Göteborg som heter Styr & Ställ. Men några missade filmen så den kommer igen. Det är Göteborgs Posten som låtit några personer prova att låna en cykel, med varierat resultat, oftast med stora problem. Hur kunde det bli så här krångligt?

Innan jag började på inUse arbetade jag med hållbara transporter och gjorde en del uppdrag för att öka cyklandet i landet, så  jag följde med spänning den upphandling av lånecyklar som Göteborgs stad gjorde i slutet av 2009. I likhet med många andra städer runt om i världen så ville man bygga ett system av cyklar som knyter ihop staden och kompletterar kollektivtrafiken för att lösa människors transportbehov. Till och med Västtrafik satsade prestige i projektet. Det finns otroligt många spännande lånecykelprojekt och bloggen bikesharingblog är en informativ och spännande källa att ösa exempel ur.

På ett ställe, i upphandlingsmaterialet (Bilaga 5) för ett lånecykelsystem så nämns ”användarvänlighet” som ett kriterium som de nya lånecyklarna skall uppfylla. Låt oss titta vad det står där.

Utvärderingen av cyklarna kommer att ske genom att låta ett antal personer av olika storlek och cykelvana cykla uppför stående och sittande samt på plan mark. Komforten på sadeln är viktig, precis som utformning och ergonomi på växlar och bromsar.

Detta utvärderas med ett frågeformulär som ett antal testpersoner fyller i. Detta bildar ett bedömningsunderlag som tillsammans med kriterier för en tänkt serviceorganisation, total mängd reklamyta som behövs för att finansiera cyklarna, samt kostnaden för staden avgör vem som får uppdraget. (Kursiv text sammanfattning av mig)

Det enda som skall vara "användarvänligt" är tydligen cyklarna. Inget står det om att cyklarna placeras i ett särskilt ställ, att man måste hämta ut dem med ett elektroniskt RFID-kort eller hur interaktionen mellan människa och system kan fungera på ett smidigt sätt.

Jag har frågat Göteborgs Trafikkontor varför användarperspektivet saknades i upphandlingen. En person säger att de tankarna fanns med i den första förstudien, men när det upphandlingseneheten tog över föll det liksom bort. Användbarheten är ju A och O anser en annan, men de erkänner att det inte blev riktigt bra den här gången. En tredje säger att Göteborgs stad upptäckt att det finns vissa svårigheter att förstå hur man får låna cykel, och att de nu bett JC Decaux att åtgärda detta. Exakt hur det uppdraget ser ut har jag inte fått svar på ännu, varken av Göteborgs Trafikkontor eller JC Decaux.

Så vad skulle Göteborgs Trafikkontor kunna göra för att säkerställa användbarheten?

1. Gör det enkelt. Cykeln är nog det enklaste fordonet att använda, näst efter sparken. Bara att hoppa upp och trampa iväg. Varje gång du sätter till ett elektroniskt kort, en knapp, en display, bestämda tidsramar, olika pristariffer, geniala låskonstruktioner eller liknande så höjer du tröskeln för att använda ett lånecykelsystem. Keep it simple.

2. Utse en representant för användarperspektivet. Tillsätt tidigt i projektet en person eller en referensgrupp som ansvarar för att tydliggöra användarnas behov och förutsättningar. Om ansvaret ligger på en annan roll (projektledaren, utföraren, informatören) så är risken att användarperspektivet prioriteras ned, eller faller bort helt och hållet.

3. Lär av andra. Det finns hundratals bilder och filmer på lånecyklar på nätet. Titta på dem, dokumentera små skillnader i detaljer, lär av andras misstag och dra nytta av andras snilleblixtar. Besök andra städer och titta på hur folk lånar sina cyklar, eller hur de misslyckas.

4. Gör användningstester. Börja med en grupp personer som är obekanta till systemet. Ge dem ett antal förutbestämda uppgifter att lösa (köpa cykelkort, låna cykel, rapportera trasig cykel). I Göteborgs fall borde man gjort det redan i upphandlingsfasen, men det kan vara hög tid att följa upp hur systemet tas emot efter lanseringen.

Slutligen, finns det något sätt att göra systemet med lånecyklar ännu enklare? Kan man beställa ett lånecykelsystem som skapar effekt? Snart får ni läsa en intervju med vinnarna av Köpenhamns designtävling för nya lånecyklar.

Lämna en kommentar

5 kommentarer

  • Tweets that mention Göteborgs Trafikkontor- vad hä

    [...] This post was mentioned on Twitter by Anders Björk, Björn K Johansson. Björn K Johansson said: Göteborgs Trafikkontor- vad hände med "användarvänligheten"? - http://bit.ly/9arpCg [...]

  • Användbarheten? "Det liksom föll bort." : Jävla sk

    [...] mer mer på inUseful: Göteborgs Trafikkontor- vad hände med ”användarvänligheten”? (14 sep 2010) Kategori: [...]

  • Hanna

    Lite komiskt att inga länkar funkar under Populära tjänster på er egen inuseful-site ;-)

  • Henrik

    Verkar som Squarespace (vår webbplattform) har en planerad uppgradering. Den borde vara klar snart och då fungerar allt som vanligt.

    Tyvärr så är deras ner tid anpassad efter den Amerikanska marknaden och inte efter oss i Sverige.

    Edit: Nu verkar Squarespace uppdateringen vara klar och inuse.se funkar som vanligt igen.

  • Lånecyklar designade för effekt « inUseful

    [...] berättade tidigare här på bloggen om lånecyklarna i Göteborg, som inte var helt enkla att använda. Köpenhamns stad utlyste en tävling för att ta fram [...]