Great UX, snyggare wearables, och beteenden trumfar demografi: Sista dagen på Webcoast 2014

Johan Berndtsson

Johan Berndtsson & Ingrid Domingues på Webcoast 2014. Foto av Christian Dahlqvist.

Johan Berndtsson & Ingrid Domingues på Webcoast 2014. Foto av Christian Dahlqvist.

Idag höll jag och Ingrid i en diskussion på Webcoast. Diskussionen tar avstamp i att vi runt omkring oss ser fler och fler riktigt bra lösningar, men att det på det stora hela fortfarande finns massor att göra för att se till att världen får fler riktigt bra användarupplevelser.

I den undersökning där vi just nu tar tempen på UX i Sverige finns det några ganska tydliga trender när det gäller vad de som svarat anser är de största hindren när det gäller att skapa lösningar som ger användarna riktigt bra upplevelser.

  • Brist på kunskap/förståelse om varför UX är viktigt
  • För liten budget/tid
  • För lite egen kompetens/kunskap
  • Organisationsstruktur som hindrar
  • Fokus på teknik och funktion
  • UX kommer in för sent i processen
Vi hade en mycket spännande diskussion om hur vi kan komma runt dessa hinder. Diskussionen gav en hel del tankar om vad som kan hjälpa oss som gemenskap att komma vidare, men också idéer kring ämnen för blogginlägg som lär dyka upp framöver. Om du vill se inledningen av sessionen så finns den här:

En sak som diskuterades var vikten av goda (och dåliga?) exempel, och att man kanske borde ha en exempelbank på nätet som alla kan använda. Den bästa kommentaren var dock att hela organisationen skall fungera som ett flugpapper för kundnytta, så att alla idéer som ger användaren en bättre upplevelse fångas upp och övervägs när man jobbar fram lösningen.

För min del avslutades sedan konferensen med ett mycket bra föredrag av Deeped Niclas Strandh och Sarah Bernhardt.

De pratade bland annat om att wearables nu måste bli snyggare för att vi skall vilja börja använda dem. Som exempel på nya snyggare wearables körde de konceptfilmen för Nissan Nismo, och den är tjusig nog för detta blogginlägg också. Nu är bara frågan hur länge vi måste vänta innan den blir tillgänglig på riktigt.

En annan sak som Niclas och Sarah lyfte fram var vikten av att förutse och förstå behov och beteenden hos användarna, och att demografi (i stort sett) är ointressant. Det värmer så klart hjärtat hos mig och andra inom UX-området, eftersom detta är grunden i den typ av målgruppsanalys som vi alltid gör.

Härligt med draghjälp!

Under lunchen som förgylldes av Anders Thoresson, Anders Björk och Stellan Löfving lyckades Stellan mot alla odds fånga mig på bild med sin Narrative. Att få till OK bilder inomhus lär annars inte vara det lättaste.

Johan Berndtsson fångad med på bild med Stellan Löfvings Narrative.

Johan Berndtsson fångad med på bild med Stellan Löfvings Narrative.

Till sist...

Stort tack till Maria Gustafsson, Stellan Löfving och alla ni andra som varje år skapar Sveriges bästa webbkonferens. Ni är underbara!

Maria Gustafsson, Stellan Löfving och alla andra som varje år skapar Webcoast - Sveriges bästa webbkonferens.

Maria Gustafsson, Stellan Löfving och alla andra som varje år skapar Webcoast - Sveriges bästa webbkonferens.

Nu återstår bara frågan... Var köper vi biljetter till nästa års konferens?

Lämna en kommentar

2 kommentarer

  • Stellan Löfving

    Du fastnade faktiskt på flera stycken acceptabla bilder, Johan :) Men det här var nog den bästa.

  • Johan Berndtsson

    OK då. Antar att det inte har så mycket med tekniken att göra när objektet i fråga ser ut som det gör. ;-)