Hack Manor: kreativitet på engelska landsbygden

Emil Björklund

Prästbostaden The Old Rectory, ett stenhus i 3 våningar.

The Old Rectory i Dorset, England

Vad händer när man stänger in 18 designers och utvecklare i en gammal prästgård på den engelska landsbygden och ber dem ta fram en ny produkt? Under veckan har jag försökt ta reda på det, som inbjuden gäst på eventet "Hack Manor", arrangerat av brittiska designbyrån Clearleft. Det är andra gången som gänget från Clearleft tar en veckas paus från byråarbetet, och tillsammans med inbjudna vänner jobbar fritt kring kreativitet, idégenerering och samarbete. Förra årets event resulterade i sajten Maptales, och då var idén satt redan innan avfärd. I år var processen betydligt friare: vi anlände till den gamla prästbostaden "The Old Rectory" i Dorset på englands sydkust med blanka papper och började från scratch.

Dag 1 började med ett egenhändigt uppfunnet kortspel (under arbetsnamnet "Pivot!"), där spelarna fick pitcha in en mängd idéer, tekniker och produktkategorier som man kunde tänka sig att utforska, och genom slumpen få kombinationer av dessa på handen (samt slumpmässiga händelser genom att dra kort som påverkade strategin), som man sedan fick förvandla till en produkt med affärsmodell, pitch & logga. Svettigt, roligt och kreativt, med många skratt kring igenkänning från branschen.

Emil Björklund och Mike Stenhouse pitchar idéer under Design Studio-övning

Jag och Mike Stenhouse pitchar idéer under Design Studio-övning

Nu var det inte kortspel vi skulle designa, så dag 2 gick till övningar baserade på "Design Studio"-metodiken kring idéer vi genererat dagen innan som vi faktiskt trodde var potentiellt livskraftiga.

Vi har nu en idé som vi jobbat på under dag 3-6, och i slutändan kommer detta mynna ut i ett koncept som kommer demonstreras via en sajt och diverse leverabler. Själv har jag utforskat hur man utformar ett API kring den tjänst vi fokuserar på, både som intern dokumentation och för externa tjänster som vill konsumera vår data.

Jon Aizlewood och Richard Rutter skissar på design.

Jon Aizlewood och Richard Rutter jobbar med wireframes.

En sak som jag vet händer när man stänger in ett gäng kreativa människor i en vecka: man har förbaskat roligt. Resten får ni se när det är klart, vi har fortfarande sista dagen kvar...

Lämna en kommentar