Hallå där James Robertson

Sara Doltz

Vilka intranätsmisstag ska du undvika och hur står vi oss i Sverige när det kommer till intranät? James Robertson, ledande expert på området, delar med sig av sina insikter.

På fredag kommer James Robertson, chef på konsultfirman Step Two, till Stockholm för att hålla en workshop med titeln "Creating an essential intranet". Vi ringde upp för att ta pulsen inför workshopen.

Vad är de vanligaste misstagen som företag gör med sina intranät?

– Avsaknaden av strategi. Man vet helt enkelt inte vad man ska ha intranätet till. Finns det ingen tydlig mening eller nytta så är det mycket svårt att planera och förbättra. Ett annat problem, som faktiskt är en risk, är att intranät inte utvecklas i samma takt som övriga webbsidor. Många företag sitter helt enkelt fast i gamla intränat som är tröga och omoderna. Det räcker inte ens med att de är användbara – de måste vara roliga och uppmuntra samarbete om man ska lyckas.

Hur ska vi göra det?

– Vi är på väg mot en förflyttning där redskap för samarbete, information och kommunikation flyter samman allt mer. För hur många system finns det inte som vi dagligen arbetar i? Projektverktyg, crm, collaborationplattformar, intranät och chatt är bara några. Så länge vi behandlar teknikerna som öar förblir det komplext. Men kan vi få dem att fungera ihop, där både samarbetsvertyg och content blandas kommer vi åstadkomma en rikare, mer sofistikerade och mer koordinerad upplevelsen för användaren. Som enskilda öar kommer de bara tävla om de anställda uppmärksamhet. Och här kan designers fungera över hur plattformarna kan fungera ihop och hur man kan leverera en upplevelse som drar full nytta av tekniken och samtidigt göra det kul. Designers kommer att ha betydande roll i att få det att funka.

Hur står sig svenska företag och organisationer i jämförelse med andra länder när det kommer till intranät?

– Mycket bra, här finns ens stabil samarbetskultur och en öppenhet i företagen som står för en bra grund. Ingen har ensam löst alla problem men jag minns när jag var på konferens i Sverige och lyssnade till en liten mäklarfirma som hade en helt fantastisk lösning för att hjälpa och motivera sina säljare genom intranätet. Vi måste lära av varandra och jag vet att det finns ytterligare 100 lika bra idéer och lösningar just nu som andra kan ta efter från svenska företag. Och det finns 100 lika bra idéer i USA, Australien och Asien som ni kan ta lärdom av, avslutar James Robertson.

Ännu mer om James tankar kring både biodlingar och "the digital workplace" kan du läsa om i inlägget som Jonas Söderström skrev i januari. 

Lämna en kommentar