Rebecca Hallqvist längst till höger, Gabriella Rubin vid ståbordet.

Hallå där, Rebecca Hallqvist, som pratar Service Design på ÅF...

Ola Nilsson

...hur går det?
– Å ena sidan går det som på räls...

...å andra sidan så är det tufft att lära ut Service Design på 3 timmar – det är mycket att öva på innan man börjar landa i koncepten. Har vi väckt en grundad nyfikenhet att lära mer är vi nöjda.

Varför håller ni – Rebecca Hallqvist och Gabriella Rubin, båda Service Designers på inUse – dessa föredrag?
– Vi vill att fler ska förstå nyttan med att arbeta med människocentrerad design, undersöka och se sina tjänsteleveranser utifrån kundens perspektiv och kanske ta hjälp av oss för att börja jobba med de problem de brottas med i vardagen.

Alla pratar om Service Design just nu – men vad är det egentligen? 
– Det är designmetodik applicerad på tjänster. Den som jobbat med människocentrerad design känner igen mycket, men inom Service Design är vi intresserade av helheten och det innebär ofta stor komplexitet. Därför är det klurigt att se allt på en gång och nyckeln till framgång är att se sin tjänst och hela upplevelsen med kundens ögon, utifrån. Det innebär att vi använder en mix av klassiska kvalitativa design research-metoder för att till exempel förstå kundens upplevelse och behov. Därtill använder vi en del specifika metoder och visualiseringsformat för att skapa en annorlunda sorts ordning – en ordning där kundens upplevelse är det centrala, inte organisationens avdelningar. Ofta är det en ganska stor omställning i perspektiv.

Vad önskar du att alla visste om Service Design?
– Å ena sidan: Det är inte så våldsamt svårt. Att det är egentligen ganska självklart, att vi måste förstå och designa hela kundens upplevelse – inte lite här och där. Å andra sidan: Det krävs många års träning och en stor ödmjukhet att bli en duktig service designer. Det är också en del av rollen – att ständigt söka och att alltid vara nyfiken.

Ska ni hålla fler föredrag på ÅF? 
– Vi har haft en dragning i Solna, den här veckan gör vi två – i Göteborg och Malmö. Och om några veckor ska vi köra online för våra kollegor på andra håll.

Håller ni föredragen även utanför ÅF?
– Absolut, vi håller öppna tvådagarskurser inom inUse Academy och har kört ett liknande kort format för bland annat en kommun som ville få med 300 medarbetare på resan att börja arbeta med Service Design.

Den 22 november hålls kursen Service Design i Stockholm – boka din plats nu!

Lämna en kommentar