Inte bara sopsortering: Hållbarhet på inUse

Johan Berndtsson

inUse har alltid handlat om att skapa lösningar som gör skillnad. Skillnad för såväl människorna som använder det vi skapar, som för våra kunder, och för samhället i stort. 

För att kalibrera hur långt vi kommit, särskilt ut ett samhällsperspektiv, och för att hitta uppslag till hur vi kan bli bättre så satt jag i veckan ner med Nyamko Sabuni. Hon är före detta integrations- och jämställdhets-minister, och numera hållbarhetsansvarig på ÅF

Hållbarhet på inUse. Okej. Så vad gör vi då? Sopsorterar, sponsrar välgörenhet och åker tåg? Ja, så klart, men det är ju hygiennivån, vi gör en del annat också: 

  • Vi byggde bolaget på idén att design gör skillnad. Å ena sidan så *är* det inget konkret. Å andra sidan så innebär det att hållbarhetsfrågan är en del av vårt DNA och en del i våra dagliga diskussioner. 
  • En konsekvens av det här är att vi genom åren har attraherat massor av superkompetenta kollegor som också tycker att de här frågorna är viktiga, och som genom sitt blotta engagemang driver utvecklingen framåt. För några år sedan tyckte till exempel Boris och några andra kollegor att det där med kött på våra events verkade tokigt. Så då gjorde vi alla våra externa events och de allra flesta av våra interna, vegetariska. Just nu laborerar Anna, Fredrik och andra, med att få restaurangerna där vi oftast hämtar mat att acceptera att vi har med egna matlådor för att undvika att vi tar upp hundratals med folie- eller plastförpackningar till kontoret varje månad. Vad som händer nästa vecka vet jag inte, men något spännande kommer det att vara.
  • Vi jobbar aktivt med jämställdhet. Vi har en nästan helt jämn fördelning mellan män och kvinnor och dessutom helt rättvisa löner mellan könen. En självklarhet kan man tycka, men det vet vi att det inte är överallt. Nästa steg blir att generellt bli bättre när det gäller mångfald.
  • Vi har bestämt oss för att helt enkelt inte ta vissa typer av uppdrag. Vi kommer till exempel aldrig att designa vapen. Vi har alltid en diskussion när det gäller uppdrag som kan upplevas vara i gränslandet. Som exempel jobbar vi åt vissa spelbolag, men inte åt andra, mycket beroende på om vi upplever att de ser på missbruksproblematik på ett ansvarsfullt sätt. Det innebär naturligtvis inte att ALLA våra projekt är omvälvande för exempelvis klimatet, långt därifrån, men vi undviker nogsamt att bidra till projekt som eroderar hållbarheten i samhället. 
  • Vi använder våra designkunskaper för att hjälpa våra kunder att göra långsiktigt hållbara designval, och undviker att bidra till användargränssnitt som leder användare att göra val som inte vore bra för dem. 
  • Vi håller koll på vår säljpipe och ser över vilka projekt som aktivt bidrar till ökad hållbarhet. Till exempel våra uppdrag för Röda Korset, Renova eller uppdragen i Denver. Vi håller också koll på vilka uppdrag där det finns en risk att slutprodukten kan få negativa konsekvenser. 
  • Vi håller ordning på ungefär hur många användare som har nytta av vårt arbete varje år. Det är en helt galet härlig känsla när man summerar och kommer upp i 50+ miljoner. Tanken på att vårt arbete faktiskt gjort så många människors vardag lite enklare och roligare är svindlande. Sammanställningen för 2017 är inte gjord ännu, men 2016 var det 59 miljoner. Mäktigt! 
  • Vi använder vår kommunikationsplattform för att underlätta för andra att bidra. Härom året valde vi t.ex. temat hållbarhet på vår konferens From Business to Buttons och tog hit Al Gore som pratade om hur vi alla designar framtidens samhälle. Du läser den här artikeln, och kanske får en idé om vad du kan göra, eller kanske kan du ge mig en bra idé som hjälper oss vidare.
  • Vi satsar på nya affärsområden, som det vi kallar för Human Spaces, som i stora drag handlar om att skapa platser där människor vill vara, och som ger dem en specifik och önskad upplevelse. Här har vi också stora möjligheter att göra riktigt spännande saker tillsammans med ÅF:s infrastruktur-gäng.
  • Vi har en projektprocess där vi nyligen lagt till punkter om vilka hållbarhetsrisker och vilka hållbarhetsmöjligheter som finns i projektet. Vid utcheckningen kan vi då också följa upp för att försöka se vilken påverkan vi haft, och hur resultatet har blivit. 

ÅF då? Hur arbetar man koncernövergripande med hållbarhetsfrågor? Jag har så klart inte koll på allt ännu, men den kanske mest spännande delen är ett system som man utvecklat tillsammans med RISE för att mäta hållbarhet i just de parametrar som är viktiga utifrån ÅF:s strategi. Detta i kombination med att organisationen har över 10.000 anställda i fler än 30 länder gör att påverkan, när man hjälps åt, blir avsevärd. Jag lärde mig massor som jag tar med mig till den fortsatta utvecklingen av inUse och vårt hållbarhetsarbete.

Kanske har jag här gett dig bilden att vi har en verksamhet som är essar det där med hållbarhet. Så är det naturligtvis inte. Vi gör massor av fel hela tiden, och vi ägnar inte alls så mycket tid åt de här frågorna som vi skulle vilja. Vi inte är perfekta. Det kommer vi aldrig att vara. Men vi är nyfikna på att lära oss, och vill bli bättre för varje år. 

Har du tips på fler saker som vi borde tänka på? Eller vill du veta mer om hur vi jobbar med hållbarhet? Skicka ett mail till mig på Johan.Berndtsson(a)inuse.se. Eller kanske tycker du också att de här frågorna är viktiga, och vill jobba med mig och mina fantastiska kollegor? I så fall, klicka här för att komma till jobbansökan. =)

Lämna en kommentar