Hej BMW - Var är körupplevelsen!?

Johan Berndtsson

Det bilmärke som pratar mest om "upplevelse" är i min lilla undersökning det som är sämst på att leverera. BMW:s prat om körupplevelse gäller uppenbart inte deras app.

Jag har en Saab, vilket av olika anledningar innebär att jag just nu funderar en del på vilken min nästa bil skall bli. Jag kikar ganska brett. På allt från KIA och Toyota till Volvo och BMW. Och det finns en hel del att säga om de olika bilsajterna, men det tänkte jag inte göra här...

BMW:s iPhone-app

BMW har en iPhone app! Coolt tänkte jag. Men när appen väl var installerad och jag började labba (drömma) lite om vilken bil jag skulle ha så gick det i princip inte att se någon skillnad på de olika varianterna på den lilla skärmen. Det enda som syntes tydligt var när man bytte färg på bilen (!) och valde andra fälgar. Här nedan ser ni de tre olika varianterna, och om man bortser från bakgrundsillustrationerna så är det inte lätt att se någon skillnad alls…

Modern Line

Sport Line

Luxury Line

Utöver detta så var appen så otroligt långsam, trots att jag testade den på en iPhone 4S, att jag tappade lusten efter bara någon minut. 5-10 sekunders väntetid för att se bilen i en annan färg eller med andra fälgar är helt enkelt oacceptabelt.

BMW:s app - Seg som sirap

I detta fall borde BMW hoppat över iPhone och gått direkt på iPad. En iPad är perfekt storlek för den här typen av applikationer, och med treans upplösning så skulle bilderna bli hur snygga som helst. När det gäller prestandaproblemen så måste man bara fixa dem. Annars kan man lika gärna låta bli att släppa appen.

Så. Betyget när det gäller körupplevelsen av mobilappen blir… en svag 118, med minsta motorn. Från 2004.

Lämna en kommentar

1 kommentar