Hur bra funkar flat-design för användarna?

Annika Sundqvist

En intressant dragning från webbdagarna handlade om flat design vs "3D-design". De flesta argumenten mot flat design är att användarna har svårt att förstå vad som är klickbart. Därför utförde Frida Westholm och Malin Forne på Funka Nu tre olika tester för att se om det verkligen var så.

I testerna som man gjorde med användare jämfördes flat design med 3D design och även med eller utan element som exempelvis pilar eller andra markörer.

Mio - flat design

Testerna visade att det inte var någon större skillnad för användaren att förstå vad som var klickbart mellan flat och 3D.  Det som gjorde den största skillnaden var när man använder olika typer av markörer, som till exempel en pil, och att man hade tydliga rubriker/innehåll som exempelvis “Lägg i varukorg” istället för “199kr”. IDG har summerat föredraget för den som vill läsa mer.

En sak som jag tycker hade varit intressant vore om en sajt med stor trafikvolym körde A/B-tester på dessa två varianter av knappar. I dessa fall spelar några få procent skillnad ganska stor roll, och det kan vara svårt att identifiera detta i ett traditionellt användningstest.

Lämna en kommentar

1 kommentar

  • Jonas Söderström

    James Foster har gjort tester på över 240.000 besökare. Resultat: 20% fler klickade på ordet MENU inom en ram än som klickade på en list-ikon (aka "hamburgaren") inom en ram.

    Se http://exisweb.net/menu-eats-hamburger