iMockups för iPad: Bra idé, men...

Johan Berndtsson

Interaktionsdesign är ett hantverk. För den som vill bli en duktig hantverkare inom vårt skrå handlar det successivt om att bygga upp en erfarenhetsbank, och skapa sig en i det närmaste intuitiv förståelse för det material som vi arbetar med.

Det finns många utmaningar. Inte minst eftersom materialet delvis kan sägas sakna egenskaper, och kanske just därför har jag många gånger saknat känslan av att arbeta med materialet direkt med mina egna händer.

När jag första gången såg iMockups av Endloop blev jag därför alldeles till mig i trasorna. Blotta tanken på att kunna designa webbplatser, IT-system och mobilapplikationer genom att ta dra och släppa med händerna kändes otroligt lockande.

iMockups för iPad

iMockups för iPad

Efter att nu ha försökt jobba med applikationen några gånger är jag betydligt mer dämpad.

Jag är fortfarande övertygad om att det i grunden är en bra idé, men iMockups levererar inte. Programmet är klumpigt att arbeta med, och det blir ofta fel. Ett exempel är att man måste dra absolut vågrätt åt vänster när man skall lägga ut en ny komponent, ett par millimeter snett så tror programmet att jag vill scrolla i komponentlistan istället.

En annan brist är att appen inte på något sätt ger något stöd för att modellera den övergripande navigeringen. Ett tredje problem är, trots att iPaden ibland beskylls för att vara för stor, att arbetsytan i detta fall är för liten för att räcka till.

Oh well, vad kan man egentligen förvänta sig av en version 1? Hur som helst... Spara dina $10, och lägg dem på några pennor och ett skissblock istället. En mer direkt känsla än så kan du fortfarande inte få.

Lämna en kommentar