Information Architecture Summit 08: Tänk nytt!

Jonas Söderström

Deltagare med låtsastatueringen IA Forever på IA Summit 08 i Miami

Information Architecture? I USA är det en vanligare beteckning för mycket av det vi gör i vår mång-benämnda bransch. Det här var nionde året för IA Summit (medan "Interaction Design" hade sin första "egna" konferens i februari i år).

Men man ska inte hänga upp sig på detaljer; i praktiken är skillnaderna små. Både Brandon Schauer och Karen McGrane, som framträdde på vårt From Business to Buttons i fjol, var till exempel på IA Summit med nya föreläsningar.

På konferensen - som hölls i Miami - gavs bland mycket annat föreläsningar om hur man tar fram personor, om design av söksystem, nya trender inom taggning, om hur man arbetar med prototyper. En hel del sessioner handlade om att utveckla sin roll i teamet eller på arbetsplatsen: att bli mera "business", att leda och coacha ett user experience-team, att våga bli chef. 

Ett genomgående (emergent) temat på årets konferens var att det är dags för UX, IXD och IA att överge dogma, och hög tid att ta in nya idéer och tekniker från andra områden.

Matthew Milan höll i sin presentation fram jaktplanspiloten John Boyds tankar om militärstrategi (!) som en källa för user experience att ösa ur. Boyds "post-moderna" strategi gick bort från top-down, centraliserad, planerad; till bottom-up, distribuerad, och emergent. (Nyckelfras: he who can handle the quickest rate of change survives. Slutsats: We overthink. We need to unstructure things, we need to embrace novelty). Se presentationen och lyssna Matthew om det verkar skumt - det fanns en del intressanta tankar där.

Också på temat "tänk nytt", men en helt annan synvinkel: Joe Ferrara från Vanguard pratade om Extending the game experience to conventional UI's. Man kan ladda ner hans presentation från hans blog.

Stephen Anderson höll en riktigt bra, anslutande föreläsning om Inspiration from the edge: New patterns for interface design. Mycket av det intressanta inom UX händer på Nintendo Wii, TiVo, etc. Och det gäller inte bara gränssnittsdetaljer, som hur man utformar en knapp eller mätare: Stephen visade hur han kunnat använda själva strukturen från onlinespelet Club Penguin som modell för en mycket stor och komplex företagsportal(!).

Club_penguin

Även Stephen hade en slutsats på det genomgående temat: Stop default thinking! Om du ska designa en sajt för ett flygbolag - titta inte på andra flygbolag! Titta på iPhone, Wii, en GPS eller OLPC/XO/Sugar...

Allra mest tillspetsat levererades  temat "tänk nytt" av Jared Spool i keynote-talet. Mer om det imorgon...

Default_thinking

/Jonas  Söderström

Lämna en kommentar