inUse anlitade som experter av Tobii Pro

Ola Nilsson

Tobii tar fram en ny eyetracking-produkt – värdefull för UX-testning. Och för att finslipa den på bästa sätt tar man hjälp av inUse i betatestningen.
–  Det är bra att få användare som ni, som är experter. Ni har så mycket erfarenhet av att använda sådana här verktyg, säger Heather Kay på Tobii Pro.

Boka en inspirationsföreläsning av inUse!

Med hjälp av en mindre enhet som placeras vid kanten av datorskärmen kan man i realtid se exakt var användaren tittar någonstans – samtidigt som de delar sin skärm med vem som helst online. Den nya Tobii Pro-produkten är ett attraktivt hjälpmedel när man gör användningstester av en digital produkt. ”Det är ungefär som Skype eller Google Hangout fast med den extra egenskapen att man kan se var personen tittar”, som man beskrev det i en dragning för inUse. 

– Det är ett stort värde i vissa användarstudier. Det tillåter användaren att vara naturlig, att bete sig som de brukar och de som observerar kan se var personen tittar, säger Heather Kay, UX Team Leader och Procuct Manager på Tobii Pro.

– Du kan se om de tittar väldigt länge på nånting, eller läser nånting flera gånger eller inte hittar nånting. Man får den här saknade pusselbiten, som ofta inte heller kommer fram fastän folk ‘tänker högt’. Man får en slags insikt om vad som pågår inuti användarnas huvud.

Produkten är tänkt att lanseras under 2017 och nu vill Tobii finjustera och förbättra den så långt det bara är möjligt. Därför ville man låta designer på inUse sköta en del av betatestningen.

– Ni är ofta ute hos kunderna, ni har era tricks och era verktyg med er. Ni är intresserade av att testa nya saker. Ni har så mycket kontakt med olika miljöer, upplägg och olika typer av tester.

– Ni kan hjälpa oss att säkerställa att vår produkt är riktigt bra när vi ska lansera den.

Produkten är en smidig sak som ska vara lätt att ha med sig. Och den ska – såklart – vara lätt att använda.

– Jag testade deras maskiner 2008, de var jättekomplexa och svåra att ställa in. Det är det som är härligt med den här, den är bärbar och liten, säger Elsa Gentry Kant, User Experience Designer, en av de på inUse som testar Tobii-produkten.

Eyetrackinghårdvaran i nedankanten av skärmen.

– Eyetracking-tjänsten blir ytterligare ett instrument under användningstesterna, det blir en förstärkning och ett tillägg på befintliga metoder.

Det ska vara enkelt, och det ska passa den speciella arbetssituation som det innebär att göra användningstester.

– Vi vill försäkra oss om att det passar hur man arbetar vanligtvis. Försäkra oss om att det inte finns speciella krav kring till exempel säkerhet, vad man får installera och inte, eller att priset är rätt. Kanske det finns vissa specifika funktioner man vill ha, säger Heather Kay.

Tobii är marknadsledande vad gäller eyetracking. Och med denna produkt tar man ytterligare steg.

– Vad jag vet så är vi först på marknaden med att göra det möjligt att se var någon tittar i realtid samtidigt som de delar sin skärm, säger Heather Kay.

Som sagt, under 2017 kommer den ut. Håll ögonen öppna. (Man kommer se var du tittar.)

Boka en inspirationsföreläsning av inUse!

Lämna en kommentar