inUse designar Skånetrafikens okända resa

Sara Doltz

Skånetrafiken satsar hårt för att höja sina resenärers digitala upplevelse. Idag startar därför Design Challenge där man utmanar oss på inUse att ta fram framtidens reseupplevelse.

Region Skåne tar användbarheten på allvar vilket vi tycker är väldigt roligt. Regionen driver just nu ett antal utvecklingsprojekt för att skapa ett nytt sätt att se på kollektivtrafiken, där Design Challenge är en del i satsningen.

Utmaningen går under arbetsnamnet Den okända resan. Skånetrafiken hoppas att Design Challenge ska resultera i en bättre förståelse för vilka utmaningar som finns och vad som krävs, från deras sida, för att skapa en bättre reseupplevelse för resenärerna i Region Skåne. Utmaningen pågår under maj månad och utöver inUse så deltar även UsTwo och frog.

– Med den här utmaningen hoppas vi kunna få fram en rad goda exempel på lösningar som gör resan enklare, säger Johan Karlberg, affärsutvecklare på Skånetrafiken och fortsätter:

­– Den okända resan handlar om de resor där hela eller delar av resan är okända. Många tror säkert att det är svårt att resa med oss och därför vill vi skapa en reseupplevelse där resenären känner att hen har koll på läget.

Öppna upp designrymden

Förhoppningen är att designutmaningen i förlängningen, med innovativa lösningar på plats, ska få fler att vilja resa med kollektivtrafiken. Under 2016 planerar nämligen Regionen för en helt ny generation appar och där kommer koncepten som nu tas fram att finnas med.

– Tanken är att vi ska öppna upp designrymden och visa på nya inspirerade möjligheter. Som företag är vi vana vid att luska ut användares behov och önskningar, och att skapa saker som är enkla, relevanta och roliga att använda, berättar David de Léon, UX Director på inUse.

David de Léon, UX Director inUse

Stor samhällsnytta

Vi på inUse arbetar sedan tidigare med Region Skåne då vi varit med i utvecklingen av deras nya sajt. Att få fortsätta samarbetet igenom Design Challenge tilltalar både oss och vår UX Director David de Léon:

– Detta är en rolig utmaning. Dels är den intellektuellt stimulerande och dels finns det en uppenbar samhällsnytta med att få fler att vilja åka kollektiv. Att ha kul och göra nytta, vad mer vill man ha ut av sitt arbete? 

Designutmaningen startade idag och i slutet av maj kommer vi presentera vår lösning för Region Skåne. Allas koncept kommer även att presenteras på Skånetrafikens utvecklingsblogg.

Lämna en kommentar