inUse effektsäkrade Renovas nya webb 

Ola Nilsson

Tillsammans med hela Renovas kommunikationsavdelning har vi på inUse gjort ett effekt-arbete där vi tog fram syfte och bakgrund för deras nya webbplats.
– Det är väldigt roligt att göra ett effekt-arbete som landar så bra. När kunden tar vidare budskapet, implementerar och äger det på ett riktigt bra sätt. Det är verkligen inspirerande att se, säger Maria Håkansson på inUse.

Hur gör man för att i slutändan få fram en riktigt bra webbplats till en organisation med komplexa behov?

Man börjar med att ställa frågorna:

  • Varför,
  • För vem, och
  • Hur?

Det var så inUse tillsammans med hela Renovas kommunikationsavdelning angrep effektarbetet med Renovas nya sajt. Tillsammans arbetade sedan igenom alla delar och områden grundligt. Vilka användare finns och hur möter vi deras behov? Hur prioriterar vi? Vad ska vi göra för att möta de viktigaste användarnas behov? 

När effekt-arbetet var genomfört tog man i teamet fram en struktur och navigering och skapade sidmallar med bildhanteringskoncept – och visade hur allt kan kombineras och sättas samman på ett smidigt sätt.

– Renova har många olika slags kunder – i företag och privatpersoner finns en uppdelning. Det gäller att möta alla dessa olika behov men samtidigt göra det enkelt och effektivt, säger Maria Håkansson, User Experince Designer på inUse.

– Det gäller att tydligt kommunicera att Renova är världsledande inom avfallshantering och hållbarhet och det gäller att noggrant välja vad man ska lyfta extra mycket ur en stor innehållsbank.

Långt samarbete

Renova ägs av tio kommuner i Västsverige och är det största företaget för återvinning- och avfallshantering där. De har ett av världens mest avancerade kraftvärmeverk i Sävenäs där de omvandlar avfall till energi men också till nya råvaror. De har också världens modernaste fossilfria fordonsflotta, inklusive en helt heldriven sopbil. 

– inUse har under flera år arbetat med Renova Miljö, ett dotterbolag till Renova AB. Vi har tagit fram en kundportal där företagskunder kan utföra sina tjänster digitalt, något som uppmärksammats bland annat med vinst i CIO Awards och som finalist i Stora Designpriset. Att vi fortsätter jobba tillsammans känns självklart väldigt kul.

Nu finns det en ny sajt som kan förmedla Renovas kunskap och erfarenhet ännu bättre och den ger också en tydligare koppling till den inloggade kundportalen. 

– Renova fick ett koncept av oss, och de har implementerat det väldigt bra. Det blir spännande att se hur det fortsätter att leva och utvecklas, säger Maria Håkansson.

Här hittar du mer om Renovas prisvinnande kundportal!

Lämna en kommentar